New-age in de christelijke kerk - de misleidende 'theologie' van Richard Rohr.Door Piet Guijt Inhoudsopgave
Inleiding In deze tijd met internet kunnen christenen met allerlei informatie in aanraking komen die het geloof zoals de Bijbel aangeeft en bedoelt, kunnen ondermijnen. Ook in hedendaagse boekhandels is van alles te koop over moderne ‘spiritualiteit’, wat niet in overeenstemming is met wat de Bijbel aangeeft. Genoemd kunnen worden boeken over astrologie, mindfulness, channeling, meditatie, astrale projectie, reiki, over zgn. geneeskrachtige stenen die geneeskrachtige energieën zouden bevatten, etc. Daarnaast zijn er boeken over New Age en diverse oosterse godsdiensten en filosofieën te koop. Daaronder zijn ook boeken, geschreven door de populaire mystieke Amerikaanse Franciscaner priester Richard Rohr populair. In dit artikel zullen we de ‘boodschap’ van Rohr bespreken en ons afvragen of het terecht is dat hij ook bij een deel van de christenen zo populair is. Wie is Richard Rohr? Richard Rohr werd in 1943 in Kansas geboren. Hij behaalde in 1970 zijn master’s degree in de theologie aan de Universiteit van Dayton. Hij trad toe tot de Franciscanen in 1961 en werd tot priester gewijd in 1970 (17). Hij heeft vele boeken met mooiklinkende titels geschreven. Ik noem er enkele: De onsterfelijke diamant (2013, over het zoeken naar je ware zelf), De goddelijke dans (2016), Het Christus mysterie (2019), Het enneagram (2019), over een weg naar dieper zelfkennis, Spiritueel Bijbellezen (2020), De universele Christus (2021). Zijn (in het Nederlands vertaalde) boeken vinden gretig aftrek. Verschillende van de boeken kwamen zelfs op de New York Times bestsellerlijst. Waarom dit artikel? Door zijn boeken (met vaak extatische taal) (7) en zijn zeer populaire leringen over o.a. het enneagram (een persoonlijkheidsmodel dat zich met bewust of onbewust gedrag bezighoudt) (4) wint Richard Rohr aan invloed, vooral onder millennials die opgroeiden in de evangelische kerk. Maar ook bij bekende mensen als Gloria Gaither (echtgenote van Bill Gaither, leider van de muziekgroep The Gaithers) en de christelijke theoloog en auteur in de Quaker-traditie Richard Foster (Childers) vindt hij gehoor. Rohr is bijzonder invloedrijk in de progressieve christelijke beweging en wordt door bekende vooruitstrevende stemmen aangeduid als een geestelijke vader, held en mentor (2). Men spreekt van een bevrijdende, bewustzijnsverruimende boodschap (3). Rohr wordt gesteund door leiders zoals Rob Bell (auteur van het boek Love Wins), en William Paul Young (auteur van het controversiële boek The Shack) (2). Rohr wint aan populariteit omdat hij aansluit bij het groeiende verlangen naar spiritualiteit (14). Mede omdat het bedenkelijk is dat hij gebruik maakt van bronnen uit het boeddhisme en hindoeïsme en ook van Carl Jung, wordt het steeds belangrijker voor kerkleiders om zich bewust te zijn van (het gevaar van) Rohrs leringen en hun wijdverbreide invloed (2). Wat is Rohrs bedoeling? Uiteraard zijn dogma’s in de zin van basiswaarheden voor het godsdienstige leven van groot belang, maar Rohr wil het kerkelijk dogmatisme (orthodoxie) dat niet leidt tot vrucht en leven, tegengaan. Hij probeert het christelijke geloof zo te vertolken dat het een boodschap van universele liefde is, een boodschap van eenheid en verbondenheid met elkaar en de kosmos (7). Terecht bekritiseert hij religieuze rituelen die zich richten op regels in plaats van de allerhoogste centrale rol van de relatie met God en de naaste (17). Hij refereert aan Jung die gedesillusioneerd was door zijn eigen vader en zes ooms, allemaal Zwitserse gereformeerde voorgangers, die hij als ongelukkig en niet-geïntegreerd zag. Jung voelde dat het christendom bijdroeg aan een discontinuïteit – een onoverbrugbare kloof – tussen God en de ziel door externe rituelen en intellectueel geloof te veel te benadrukken in plaats van innerlijke ervaring en innerlijke transformatie. Jung zei eigenlijk over het christendom: “Het werkt niet in het echte leven!” (9). De vergissing die Rohr maakte, is dat hij wel zag dat er soms geen vrucht te zien was, maar hij zag niet dat het kwam omdat veel christenen niet vervuld waren met de Heilige Geest, die het ware leven in de gelovige legt als deze zich in toewijding aan Jezus en aan God de Vader daarvoor openstelt. En dan zullen stromen van levend water uit ons binnenste vloeien (Joh. 7: 38)! Rohr benadrukt een ‘alternatieve orthodoxie’, een term die de Franciscaanse traditie op zichzelf heeft toegepast, verwijzend naar een focus op ‘orthopraxis’ - een overtuiging dat levensstijl en praktijk veel belangrijker zijn dan louter verbale orthodoxie (17). De essentiële boodschap van Rohrs werk richt zich op de vereniging van de goddelijke werkelijkheid met alle dingen en het menselijk potentieel en verlangen naar deze vereniging (17). Het gaat om een proces naar een door God bedoelde levenshouding. Met andere woorden, het gaat niet om het intellectueel onderschrijven van een aantal dogma’s maar om incarnatie, het beleven van de goddelijke inwoning. God liefhebben is iets dat moet groeien, iets waar we naartoe moeten werken. We moeten klein beginnen, vindt Rohr, met het liefhebben van de elementen – daarna de bomen, dan de dieren, dan de mensen. En via die weg groei je toe naar liefde voor God. Het draait daarbij niet om een verstandelijk analyseren van jezelf, maar eerder om contemplatie: het ervaren van God (16). Rohrs bedoeling is goed en begrijpelijk, maar door een belangrijk, zelfs essentieel element over het hoofd te zien, werd dat de grote valkuil in zijn leer zijn. Wat hij nastreeft, is namelijk alleen maar mogelijk door de vervulling met de Heilige Geest! En wel in wedergeboren gelovigen, die Jezus Christus hebben aangenomen (Joh. 1: 12), maar daar blijkt hij helaas volledig aan voorbij te gaan. Wat houdt zijn leer in? We zullen diverse onderdelen van zijn visie de revue laten passeren. 1. Rohrs visie op Christus De betekenis van het woord Christus is volgens Rohr niet de ‘achternaam’ van Jezus of een eretitel voor een individueel mens van tweeduizend jaar geleden, maar een aanduiding die veel universeler en verstrekkender is dan slechts horend bij de man uit Nazaret. Het woord Christus staat voor de goddelijke dieptedimensie van de hele werkelijkheid (7)! Je leert zien dat God Zijn hele schepping doordringt en overal om ons heen aanwezig is. Hij is te ontmoeten in iedereen die je tegenkomt (3). Het goddelijk DNA is in elk schepsel, in heel de schepping aanwezig – of we ons daarvan bewust zijn of niet. Jezus is het ‘licht van de wereld’, het Licht maakt dat je alle andere dingen ziet. ‘In Jezus Christus wordt Gods eigen, brede, diep en alles omarmende wereldbeeld voor ons toegankelijk gemaakt’. Christus is een andere naam voor alle dingen, Hij heeft de dingen lief door de dingen te worden (3). Dat zijn mooie woorden, maar die geheel vreemd zijn aan de Bijbel. En bovendien wordt niet aangegeven hoe dat werkelijkheid in je zou kunnen worden. Rohr meent dat Jezus en Christus twee verschillende wezens zijn, en in zijn boek Het Christusmysterie maakt Rohr onderscheid tussen de Jezus uit de Bijbel die 2000 jaar geleden leefde en de Christus (de "Kosmische Christus"), die een eeuwig wezen is (1,3). Deze 'kosmische Christus' is een New Age-idee dat Rohr promoot als 'christen' (2). Echter, het woord 'Christus' betekent 'gezalfde' (gezalfd of gevuld met de Heilige Geest) en Jezus Christus was de aanduiding/benaming van de door God beloofde Messias (1). Daarom is het onjuist om te zeggen dat Jezus en de Christus twee afzonderlijke mensen zijn. En dat Jezus het ‘Christusbewustzijn’ vond, is dezelfde ketterij die we ook zien bij bijvoorbeeld Deepak Chopra die beweert dat Jezus de Christus werd en goddelijke verlichting vond, of Godsbewustzijn, zoals hij het noemt (1). Waarom komt Rohr tot een opvatting die niet in overeenstemming is men wat de Bijbel bedoelt? Hij zegt dat katholieken en protestanten voornamelijk bezig zijn geweest met de 'historische Jezus', degene die 2000 jaar geleden leefde, en het resultaat is dat we de 'Christus' volledig mislopen, aldus Rohr (1). Toegegeven moet worden dat kerken niet (altijd) hebben laten zien wat het geestelijke leven met God zou mogen betekenen, maar Rohr vergeet dat de Heilige Geest werkelijk is uitgestort in hen die in Jezus Christus geloven en Hem willen volgen met heel hun hart. Denk aan de uitstorting van de Heilige Geest op het Pinksterfeest in Jeruzalem (Hand. 1:8; 2). Rohr trapt in de New Age valkuil (leugen) dat we allemaal ‘de Christus’ kunnen worden (1,10) en dat alles en iedereen tot Gods Koninkrijk behoort (10). Maar dat is een halve waarheid. Mensen kunnen inderdaad een volgeling van Jezus Christus worden en meer en meer op Christus gaan lijken (Rom. 8: 29) en vervuld (gezalfd) zijn met de Heilige Geest, maar dat kan alleen in hen die wedergeboren zijn door persoonlijk geloof in het verzoenend offer van Jezus Christus! En pas dan kan iemand tot het Koninkrijk Gods behoren (Joh. 3: 3, 5). Het misleidende bij Rohr is dat zijn visie een mengeling is van niet-bijbelse opvattingen en bijbelse noties, maar die worden geheel anders geïnterpreteerd. 2. Verzoening? Als Rohr meent dat elk mens de Christus in wezen al in zich heeft, dan is de stap niet zo groot naar Rohrs opvatting dat hij de noodzaak ontkent van plaatsvervangende verzoening door het lijden en sterven van Jezus voor onze zonden, ook al wordt dat zowel in de Schrift als door Jezus Zelf onderwezen (2, 10). In zijn boek Het Christus mysterie keert Rohr zich zelfs radicaal af van het idee van ‘verzoening door voldoening’ door Jezus die moest sterven in onze plaats, zodat Hij daarmee de toorn van God afwendt (16). Rohr gelooft wel dat Jezus gekruisigd is, werd begraven en opstond, maar hij duidt dat geheel anders. Want Gods beledigde gerechtigheid had toch niet een bloedige betaling nodig om het probleem van de zonde recht te zetten? ('transactionele' theologie) (2). Ook al is het plaatsvervangend offer wel een ‘bloedoffer’, het gaat er mijns inziens niet om dat God per se bloed wil zien of zou willen straffen, maar opdat wij uit de greep van satan zouden kunnen worden verlost. Volgens Rohr was het kruis geen transactie, maar een grootse openbaring van de oneindige en participerende liefde van Gods stromende liefde. Jezus komt naar ons toe, zodat wij bij God kunnen zijn – onze vergoddelijking is het doel (ND). En verder zegt Rohr dat Jezus niet aan het kruis hoefde te sterven. Want het is je ‘valse zelf’ (wij zouden zeggen, de ‘oude mens’ of ons ‘oude ik’) dat moet sterven, dus niet iemand anders. Jezus is volgens Rohr geen goddelijke probleemoplosser (14) maar niets meer dan een "model en voorbeeld" van het menselijke en goddelijke die in één menselijk lichaam verenigd zijn. Het kruis staat volgens Rohr ten diepste voor een pad dat iedere christen zal moeten volgen (14). Jezus kwam niet om ons van de zonde te verlossen, maar om ons te doen inzien dat alles vol is van goddelijke glans, aldus Rohr (7). Rohr denkt het dus beter te weten dan Christus Zelf, Die volgens Rohr dus een fatale vergissing zou hebben gemaakt, en Zich dus heel wat lijden had kunnen besparen! We zien hier een mengeling van waarheid en dwaling. Uiteraard is het waar dat het Gods liefde was die Hem ertoe bracht om Zijn Zoon te geven voor onze zonden. En het is waar dat wij ons vlees moeten afleggen, en dat er sprake is van een geestelijke strijd, maar dat kan alleen als wij de Heilige Geest hebben ontvangen, en wat alleen mogelijk is door (geloof in) het verzoenend offer van Jezus. Immers, wat zegt de Bijbel? Het OT spreekt tientallen malen over verzoening door het offeren van dieren, dat een schaduwbeeld was van het Lam Gods. Johannes schrijft duidelijk dat Jezus een verzoening is voor onze zonden. “Hij is een verzoening voor onze zonden en niet alleen voor de onze, maar ook voor die der gehele wereld” (1Joh. 2:2) en ”Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon gezonden heeft als een verzoening voor onze zonden” (1 Joh. 4:10). Zie ook bijv. Matt. 20: 28, Mark. 10: 45 en 1 Tim. 2: 6 over losprijs en Rom. 3: 23 t/m 27 over verlossing, zoenmiddel en rechtvaardiging. Zie ook Gal. 4: 5 over vrijkopen. Wij kunnen Gods Koninkrijk alleen binnengaan indien wij een nieuwe schepping zijn die vergeven, gerechtvaardigd en geheiligd is door het bloed van Jezus en wij verzoend zijn met God. De opvattingen van Rohr staan dus in schril contrast met de historische christelijke kijk op het evangelie (2). Hoe ernstig dit is, beschrijft Childers: “Degenen die Gods voorziening van redding en verlossing door het verzoenende werk van Jezus aan het kruis aanvaarden, zullen eeuwig leven bij God krijgen. Maar voor degenen die deze gave van genade afwijzen, beschrijft de Bijbel hun eeuwige straf gescheiden van Gods liefde en goedheid” (2). 3. Universalisme Gezien wat we al van Rohr weten, zal het niet zo verwonderlijk zijn dat hij universalistisch denkt, een soort van alverzoening. God is in ieder mens. Incarnatie is meer dan alleen de menswording van God in de persoon van Jezus, betoogt Rohr. Het is veel breder en duidt op de aanwezigheid van God in de schepping vanaf het allereerste begin. God is liefde, staat in relatie tot alles wat Hij geschapen heeft en hoe Hij wil werken aan herstel van alles wat gebroken is (16). Rohr ziet een doelgerichte beweging in de geschiedenis, een evolutie die wordt voortgestuwd door Gods liefde, waarbij niets en niemand wordt uitgesloten (3). Rohr stelt: Gods hoop voor de mensheid is dat we op een dag allemaal zullen erkennen dat de goddelijke woonplaats de hele schepping is (10). Rohrs boek De goddelijke dans is opgedragen aan “ieder nietsvermoedend mens die niet weet dat hij al met de Goddelijke Stroom mee stroomt. ‘De stroom’ is tegelijkertijd en goddelijk en kosmisch en menselijk en altijd samen” (13). Uiteraard heeft God alle mensen lief en wil Hij alles herstellen wat gebroken is. Hij verlangt ernaar dat de mens als beelddrager van God deel zal hebben aan de goddelijke natuur (2 Petr. 1:4), maar dat kan alleen door het werk van de Heilige Geest in mensen die Jezus als hun Verlosser hebben aanvaard en Hem willen volgen en vervuld zijn met de Heilige Geest. Dus het vraagt een keuze van de mens om Jezus wel of niet aan te nemen! En inderdaad, uiteindelijk zal God alles zijn in allen (1 Kor. 15: 28) die tot geloof zijn gekomen en God als hemelse Vader hebben leren kennen. 4. Verhouding Jezus en de gelovige Volgens Rohr hebben we van Jezus een exclusief kind van God gemaakt, in plaats van een inclusief model voor ieder van ons, omdat we net zo goed zoons en dochters zijn (11). Rohrs boek Immortal Diamond: The Search for Our True Self suggereert dat de dood en opstanding van Jezus een archetypisch (=voorbeeldig) patroon is voor de beweging van het individu van ‘valse zelf’ naar ‘ware zelf’, van ‘wie je denkt dat je bent’ naar ‘wie je bent in God’ (17). Want, en dan spreekt Rohr de kerkvader Athanasius na: “Goddelijkheid en menselijkheid moeten op een of andere manier als één spreken, want als de vereniging van God en mensheid ‘waar’ is in Jezus, dan is er een hoop dat die in ons allemaal waar zou kunnen zijn” (16). Hier zien we waarheidselementen en dwaling door elkaar heen. Rohr spreekt een halve waarheid. Immers ook al mogen en moeten we als kinderen van God gelijkvormig worden aan Jezus (Fil. 3: 21), Jezus is en blijft onze Redder zonder Wie wij nooit een kind van God zouden hebben kunnen worden. Maar aan dat essentiële element gaat Rohr voorbij. Bovendien is ons leven alleen in Christus Jezus verborgen in God (Col. 3:3). e. Andere leringen Andere misleidende leringen van Rohr zijn ideologieën zoals syncretisme (alle religies zijn in feite geldige wegen naar God, een concept dat de Bijbel afwijst), monisme, het derde oog (een hindoeïstisch concept), en vele problematische leringen over seksualiteit, homoseksualiteit en transgender (1). Weer een ander problematisch gebied is Rohrs goedkeuring c.q. onderschrijving van het enneagram, een pseudowetenschappelijk en spiritueel twijfelachtig persoonlijkheidssysteem (1,4). f. Contacten met New Agers Als men de opvattingen van Richard Rohr beziet, dan is het niet zo verwonderlijk dat er relaties zijn met niet-christenen, met name New Age aanhangers. In 2016 nam Rohr deel aan een evenement genaamd SAND16 US (dat staat voor ‘Science and Nonduality’). Non-dualiteit is een New Age term die in feite betekent dat er geen goed en kwaad is, geen goed of fout; dus alles is één, alles is God (daarom zei New Ager Neale Donald Walsch dat zelfs Hitler naar de hemel zal gaan) (6). Rohr was uitgenodigd om te spreken op dat evenement omdat New Agers hem aanspraken. Er waren meer dan 100 andere New Agers, waaronder Matthew Fox, Deepak Chopra, Ken Wilber en Larry Dossey (10). Opmerkelijk is ook dat Rohr Marianne Williamson heeft uitgenodigd die wordt geprezen als de wereldwijde expert in ‘Een cursus in wonderen’. In dat occult geïnspireerde boek wordt geleerd dat Jezus' kruisiging geen betekenis heeft en zelfs verkeerd was omdat men meent dat zonde niet bestaat (1, 5) of een gebrek aan bewustzijn is (9). Immers, er is niets wat je van God gescheiden houdt, behalve de gedachte dat je van God gescheiden bent (8), zo sluit Rohr zich aan bij de trappistenmonnik Thomas Keating (14). Rohr onderschrijft de leringen van Marianne Williamson over ‘Een cursus in wonderen’, die zegt dat we nu allemaal in de hemel zijn (????) maar dat we het ons gewoon niet realiseren omdat we die verlichting van ‘Godsbewustzijn’ nog niet hebben gevonden (1). Het is toch triest dat een katholieke priester iemand uitnodigt die niet in het bestaan van zonde of in de echte Jezus gelooft, die Jezus lastert en die zegt dat redding en verlossing niet nodig zijn (en zelfs ongedaan gemaakt moeten worden)? (1). Daaruit blijkt wel hoe deze priester in zijn denken verduisterd is. Bezwaren tegen de leer van Rohr We noemen enkele kritieken van theologen. Ian Paul, een anglicaans theoloog, schreef in een recensie van De universele Christus: "Ik heb geen enkele Bijbeltekst gevonden die met enige aannemelijkheid werd geciteerd; elke tekst was ofwel verkeerd gelezen, of uit de context gehaald, of zelfs geciteerd met fouten", en concludeert dat "Rohr ons op een aantal zeer vreemde paden leidt en op tal van punten ver verwijderd is van het orthodoxe christelijke geloof" (17). De katholieke theoloog Douglas Farrow schrijft: “De Christus van Rohr omvat, net als die van Teilhard, de hele schepping. Jezus mag dan de unieke Christus zijn, maar Hij is niettemin slechts één voorbeeld van openbaring van de Christus. En het is openbaring, geen verzoening, die we in Jezus moeten zoeken” (17). Erwin Lutzer, een evangelische predikant, heeft Rohr bekritiseerd voor het promoten van universalisme en een New Age spiritualiteit die specifieke doctrines en fundamentele bijbelse leer schuwt (17). Volgens Douglas Groothuis, hoogleraar filosofie aan het Denver Seminary, baseert Rohr zijn leringen op oosterse mystiek in plaats van op bijbels christendom door te prediken dat we ons 'ware zelf' moeten vinden in plaats van een verlosser te kennen die van het ‘zelf’ verschilt. Rohr ziet over het hoofd dat een verlosser vinden en ons ware zelf vinden zeer nauw met elkaar samenhangen; het eerste is zelfs de voorwaarde voor het tweede. Groothuis stelt dat Rohrs fundamentele beweringen over de ‘universele Christus’ en het pantheïstische wereldbeeld het "bijbelse wereldbeeld met de meest flagrante fouten" ondermijnen. Rohr manipuleert de Geschriften om zijn pantheïstische (= alles is goddelijk) of panentheïstische (= de schepping is een deel van God) wereldbeelden te ondersteunen, terwijl hij de christelijke theologie dat schepping en Schepper of God verschillende entiteiten zijn, tegenspreekt, aldus Groothuis. Hij zegt verder dat de geschriften van Rohr parallel lopen met New Age christologieën die, zegt hij, de Bijbelteksten verkeerd interpreteren (17). Zorgwekkende invloeden in Nederland Helaas heeft Rohr ook christenen ons land beïnvloed. In de stichting Way of Grace gaat men in zekere zin nog verder dan Rohr. Ik geloof dat de bedoelingen goed zijn, maar men is op een verkeerd spoor gekomen, mede door de invloed van Rohr. Hieronder een korte impressie van enkele van de m.i. onjuiste opvattingen (cursief) van de stichting en een korte weerlegging ervan. “Ieder mens is van nature gezalfd met de Geest en is dus een gezalfde des Heren, dus Christus. De identiteit van ieder mens is dus altijd Christus geweest. De zalving van de Geest (Christus) bevindt zich dus in alle mensen van alle tijden”. Dit is strijdig met Gods Woord. Ook al is elk mens in beginsel wel door God bedoeld als ‘partner’ met wie Hij een liefdesrelatie wil hebben tot in eeuwigheid. Door de zondeval (die nota bene door Way of Grace wordt ontkend of geheel anders wordt geïnterpreteerd!) is dat verstoord. Het was daarom noodzakelijk dat Jezus als het Lam van God moest lijden en sterven opdat wij met God verzoend konden worden (o.a. 1 Joh. 2: 2, 4: 10) en wij zo de Heilige Geest konden ontvangen, tenminste als wij in Jezus geloven en Hem willen volgen (gehoorzamen). Dus alleen zij die Jezus Christus als hun Verlosser hebben aanvaard, zijn wedergeboren en overgeplaatst in Gods Koninkrijk, en kunnen gezalfd zijn met de Heilige Geest. “Gods Geest woont in alle mensen. Er bestaat dus geen fundamenteel verschil tussen christenen en niet-christenen. We zijn allemaal broeders en zusters en kinderen van één Vader. De mensheid vormt het Lichaam van Christus”. De consequentie zou zijn dat zending en evangelisatie zinloos en overbodig zijn! En God zou ‘dus’ voor iedereen de hemelse Vader zijn. Het Lichaam van Christus wordt echter alleen gevormd door hen die Jezus Christus als hun persoonlijke Heiland hebben aanvaard (Joh. 1: 12). Er is uiteraard geen fundamenteel verschil tussen mensen in die zin dat zij allen zondaars zijn en dat zij zonder (geloof in) Christus verloren zijn. Maar het essentiële verschil tussen waarachtige christenen en niet-christenen is dat de eerste groep gered (wedergeboren – Joh. 3: 3) is en de tweede groep (nog) niet. In de eeuwigheid zal God zijn alles in allen (1 Kor. 15: 28) in hen die geloven. “We worden niet gered door de vergeving van zonden, maar door bewustwording van onze ware Christus-identiteit”. We worden alleen gered door persoonlijk geloof in Jezus tot vergeving van zonden, en alleen door de vervulling met de Heilige Geest zullen we ons meer en meer bewust gaan worden van onze ware identiteit als geredde zonen en dochters van God. “God rekent niet met goed en kwaad. God heeft ons bij voorbaat alles al vergeven”. God maakt wel degelijk onderscheid tussen goed en kwaad. Als God ons bij voorbaat alles had kunnen vergeven, dan was het offer van Jezus niet nodig geweest. Ook al kunnen we dat met ons verstand niet begrijpen, de noodzaak van het offer was kennelijk onvermijdelijk. Dat heeft overigens niets te maken met het gegeven dat God niet zou willen vergeven. Conclusie Het is heel triest dat deze priester Richard Rohr die het in beginsel goed bedoelt (hij wil geen dode dogma’s, maar werkelijke beleving van wat God bedoeld heeft) door zijn eigen filosofie met halve waarheden toch zo ernstig misleid is en vele anderen misleidt. Terecht wil hij af van een dorre dogmatiek waarin geen leven is, en verlangt hij naar het geestelijke leven wat God bedoeld heeft. Maar helaas is hij in de New Age valkuil gevallen, die zegt dat elk mens goddelijk is en geen Redder nodig heeft. Rohr gaat volkomen voorbij aan de weg die de Bijbel wijst. Door zijn boeken en zijn zeer populaire leringen over het enneagram (4) wint Richard Rohr snel aan invloed bij individuele christenen. Rohr spreekt veel mensen zo aan omdat hij zoveel mooie en verheven woorden gebruikt dat het je aan het eind een beetje duizelt (16). Dat is mijns inziens het verleidende en misleidende van de boeken van Rohr, want hij gaat voorbij aan de in de Bijbel genoemde oplossing: het verzoenend lijden en sterven en opstaan van Jezus, het Lam van God én de vervulling met de Heilige Geest in hen die in Jezus geloven. Iedere christen en ook kerkleiders zouden er goed aan doen zich bewust te zijn van wat Rohr eigenlijk leert, namelijk een dwaalleer over de Bijbel, het kruis en het evangelie. Bijbelgetrouwe christenen dienen daarom zijn leringen te vermijden (2). Literatuur 1. Catholic Truth, The Problems with Fr. Richard Rohr: Untrustworthy Spiritual Guide. Bron: The Problems with Fr. Richard Rohr: Untrustworthy Spiritual Guide - Catholic Truth (thecatholictruth.org) 2. Alisa Childers, Here’s why christians should avoid the teachings of Richard Rohr. Februari 2021. Bron: Here's Why Christians Should Avoid the Teachings of Richard Rohr (crossexamined.org) 3. Paul Delfgaauw, ‘Christus was er al voordat Jezus werd geboren’. Bron: Richard Rohr – GODEN EN MENSEN 4. Gerard Feller, Enneagram: vertel me wie ik ben. Bron: https://stichting-promise.nl/categorieen/40-waarzeggerij/153-enneagram 5. Piet Guijt (Guyt), Is "een cursus in wonderen" uit God of niet? Bron: Is een cursus in wonderen uit God of niet? (stichting-promise.nl) 6. Piet Guijt, Een ongewoon gesprek met Neale Donald Walsh. Zoetermeer, 9 april 2001 7. Wolter Huttinga, Een theologisch werk dat gerust esoterisch kan worden genoemd. Bron: Een theologisch werk dat gerust esoterisch kan worden genoemd | Trouw 8. Dineke van Kooten, Christus in ons – Richard Rohr. Bron: Christus in ons - Richard Rohr - Dineke van Kooten 9. Dineke van Kooten, Schaduwwerk – Richard Rohr. September 2019. Bron: Schaduwwerk - Richard Rohr - Dineke van Kooten 10. Lighthouse Trails Editors,The Tragic Influence of Catholic Priest Richard Rohr’s Mysticism on Millennial Evangelicals,September 24, 2019. Bron: The Tragic Influence of Catholic Priest Richard Rohr's Mysticism on Millennial Evangelicals - Lighthouse Trails Research Project 11. Richard Rohr: 'Laten we de Bijbel gebruiken zoals Jezus die gebruikte!'. Augustus 2020. Bron: Richard Rohr: 'Laten we de Bijbel gebruiken zoals Jezus!' - EO Lazarus 12. Boeken van Richard Rohr. Bron: Richard Rohr Boeken kopen? Kijk snel! | bol.com 13. Fred Sanders, Waarom ik niet met Richard Rohr mee stroom. September 2019. Bron: Waarom ik niet met Richard Rohr mee stroom (tgcnederland.nl) 14. Daan Savert, ‘Richard Rohr daagt mij uit om Christus te vinden op plekken waar pijn, woede en verdriet is' | Het Christus Mysterie #leestip. Oktober 2019. Bron: Richard Rohr nodigt mij uit om dagelijks 'ja' te zeggen - EO Lazarus 15. Spiritueel Bijbellezen. Bron: KokBoekencentrum | Spiritueel bijbellezen 16. Voor Richard Rohr is Christus overal zichtbaar. Bron: Voor Richard Rohr is Christus overal zichtbaar | Nederlands Dagblad. September 2019 17. Wikipedia, Richard Rohr. Bron: Richard Rohr - Wikipedia Niets uit dit artikel mag worden zonder uitdrukkelijke toestemming van de stichting en de auteur/vertaler worden overgenomen, gekopieerd of gebruikt worden. Uiteraard mag volgens de gangbare regels van bronvermelding er wel naar verwezen worden in andere publicaties. Neem bij twijfel eerst contact met ons op via het contactformulier.
0 Comments
(Genees)krachtige stenen?Door Roelof Ham Inleiding Op het erf van alternatieve geneeswijzen spelen mode en trends evenzogoed een rol als op veel andere terreinen. Ook in het alternatieve wisselen nieuwe trends en hypes elkaar voortdurend af om op die manier mensen te verleiden om de wereld van New Age, oosterse spiritualiteit en zelfs occultisme (verder) binnen te treden. Op een gegeven moment krijgt iets momentum en slaat het aan; bladen besteden er aandacht aan, beroemdheden koketteren ermee en influencers op social media posten erover. Op dit moment, in de herfst van 2021, is er een opleving rond zogenaamde geneeskrachtige stenen. Zie bijvoorbeeld de uitzending die ‘de Keuringsdienst van Waarden’ daaraan heeft gewijd op 29 oktober 2021 [1] of de stenen die de ‘moonsisters’ van Lexmond verkopen. Deze twee zussen staan de laatste tijd erg in de belangstelling vanwege hun mystieke pretenties [2]. Het geloof in steenkrachten is op zich niet nieuw, de grote populariteit ervan vandaag de dag wel. Sommigen spreken van een hype. Dit artikel bekijkt deze trend. We zullen daarbij ontdekken dat er eigenlijk niet veel nieuws onder de zon is. Zoals zo vaak met dit soort nieuwe trends, zijn dit uiteindelijk weer dezelfde gedachten verpakt in een nieuw jasje. Het is een hedendaagse variatie van het overbekende en inmiddels ‘standaard’ alternatieve denken. Ondersteunende en (genees)krachtige stenen Een paar voorbeelden van de ‘krachten’ van stenen, zoals je die beschreven vindt door alternatieve genezers en winkels waar je dit soort stenen kunt kopen. Jade: Jade is een reinigende en beschermende steen (met name tegen lichamelijk letsel). Het zorgt voor harmonie en evenwicht en trekt voorspoed, geluk en welvaart aan. De steen bevordert zelfverwezenlijking en zelfredzaamheid en helpt om negatieve emoties en irritaties los te laten. Het werkt in op het hart chakra en bevordert hiermee liefde, verzorging en tolerantie. Jade stimuleert het bedenken van allerlei ideeën en ook de daadkracht om ze in praktijk te brengen. Het is een goede steen om bij je te dragen tijdens een reis of vakantie voor wat extra bescherming. Fysiek werkt jade sterk reinigend, brengt allerlei lichamelijke systemen in balans en verwijdert gifstoffen uit het lichaam. Het heeft een positieve werking op nieren en bijnieren, blaas, het zenuwstelsel, vruchtbaarheid en op het bevallen. Amethist: Amethist heeft een beschermende en zuiverende werking. De steen bevordert zelfinzicht en helpt je om eerlijk te zijn naar jezelf toe over gedrag dat schadelijk kan zijn en niet in dienst is van je hoogste zelf. Het helpt je bijvoorbeeld om verslavingen te onderkennen en aan te pakken. Daarnaast geeft de steen ook inzicht in emotionele processen waardoor bepaalde (pijnlijke) ervaringen verwerkt kunnen worden en ook vermijdend gedrag op dit vlak veranderd kan worden. Amethist is vanwege haar reinigende werking ook heel geschikt om een ruimte te zuiveren. Samen met bergkristal en rozenkwarts creëert het een harmonische sfeer. Omdat het de bovenste chakra’s stimuleert, kan het de intuïtie, spirituele groei en inzichten bevorderen, zeker voor mensen die aan het begin staan van hun spirituele pad. Amethist heeft ook een reinigende werking op het lichaam en een positieve invloed op het zenuwstelsel, hoofdpijn en migraine en nachtmerries en andere slaapproblemen. En zo zijn er veel meer. De hoeveelheid steensoorten en hun krachten zijn enorm. Deze krachten zijn wel voorbehouden aan edelstenen, niet aan gewoon, regulier gesteente. Het verschil tussen edelstenen en andere stenen? Edelstenen zijn zeldzame mineralen, die goed bewerkt kunnen worden, omdat ze hard zijn. Ze worden gevormd door allerlei geologische processen in het binnenste van de aarde. Het zijn deze processen die het mineraal haar krachtige eigenschappen zouden geven. Achterliggende ideeën. Het achterliggende idee achter deze werkzame stenen ligt in het denken in vibraties en frequenties. De minerale edelstenen waarover het gaat, zouden deze krachten hebben omdat alles in de werkelijkheid om ons heen een bepaalde frequentie heeft waarop het vibreert. Deze edelstenen ook. En omdat al deze edelstenen op verschillende frequenties vibreren, hebben ze allemaal een andere werking op ons mensen. Daar is trouwens geen enkel wetenschappelijk bewijs voor. Er is geen meting of apparaat dat ooit iets heeft geregistreerd! Stenen vibreren simpelweg niet, edelstenen ook niet. Het hele concept van vibrerende stenen is slechts ‘spiritueel’ en is uiteindelijk terug te voeren op het hindoeïsme. Het heeft dus religieuze wortels en betekenis. Je vindt dit denken ook terug in yoga en in allerlei modernere varianten van New Age, die ook weer putten uit dezelfde bronnen. Het is nauw verbonden met het geloof in chakra’s die geopend kunnen worden met behulp van de juiste vibraties. Chakra’s zouden zelf ook vibraties afgeven. Chakra’s zijn in die zin poorten voor trillingen en vibraties op verschillende frequenties in ons lichaam. Ze zijn een belangrijk onderdeel van het hindoeïsme, oosterse mystiek en New Age. Chakra’s zijn de energiepunten in je lichaam waar je verdieping in je bewustzijn zou kunnen krijgen of waar je in jezelf nieuwe energie zou kunnen aantappen. Via meditatie en oefeningen zijn deze energiepunten te openen en aan te boren. De edelstenen nu zouden met hun vibraties invloed uitoefenen op onze chakra’s. Ze hebben in die zin een eigen aura die werkt als je er in de buurt van bent, de steen bij je draagt of zelfs in een lichaamsholte meeneemt. Als je een beetje kennis hebt van New Age en oosters denken, dan herken je dus meteen wat hier speelt. Er is inderdaad niets nieuws onder de zon. Het gaat hier om een trendy uitwerking van dezelfde eeuwenoude basisgedachte die je in het alternatieve circuit steeds weer terugziet. Het heeft alles te maken met aloude denken in energievelden, chakra’s, aura’s en vibratie, waarbij nergens harde wetenschappelijke feiten een rol spelen. Je moet het voelen en ervaren. Je moet ervoor open staan. Dat zeggen veel van alternatieve therapeuten die gebruik maken van deze stenen zelf ook. Vertrouw op God alleen Voor christenen moge het inmiddels duidelijk zijn dat edelstenen en hun vermeende krachten geheel haaks staan op wat wij geloven. Het geloof in de krachten van edelstenen is een moderne variant van het hindoeïstische denken dat het goddelijke in alles om ons heen en in onszelf plaatst en dat de weg van zelfverheffing promoot. Terwijl God ons laat zien dat we bij Hem mogen aankloppen als we ergens mee zitten, moeite kennen of worstelen met zaken waarbij deze edelstenen zogenaamd zouden kunnen helpen. Petrus houdt ons in 1 Petrus 5: 6, 7 voor: ‘Verneder u dan onder de krachtige hand van God, opdat Hij u op zijn tijd verhoogt. Werp al uw zorgen op Hem, want Hij zorgt voor u.’ We mogen onszelf onderwerpen aan God en geloven dat Hij voor ons zorgt. Kampen we met negatieve emoties en irritatie, hebben we te weinig inzicht, willen we een verslaving overwinnen? Dan kunnen we bij Hem terecht. Hij laat in ons de vruchten van geduld en zachtmoedigheid groeien, Hij geeft wijsheid en inzicht aan wie Hem daarom vragen en Hij bevrijdt van elke band en gebondenheid. Dat is onze God. Het past daarom niet om buiten Hem om te gaan snuffelen in andere religies en alternatieve spirituele achtergronden of geneeswijzen. Bovendien, en dat moet niet vergeten worden, is lang niet alles zo onschuldig als het wel lijkt. Het zijn maar stenen, zul je wellicht denken, maar de achterliggende gedachtewereld is niet anders dan van door occultisme doorspekte oosterse filosofieën en oefeningen. Je opent jezelf ermee voor geestelijke machten uit het rijk der duisternis. Door je in deze wereld te begeven, komt de deur van jouw leven op een kier te staan. En dat is gevaarlijk. Het maakt wat dat betreft echt niet uit of het stenen zijn, tarotkaarten, koffiedik, astrologie of wat dan ook. Het zijn allemaal wegen die ons afleiden van God en Zijn goedheid en die ons binnenbrengen in het rijk van occulte machten en krachten. Het zet ons op een pad van onbijbelse spiritualiteit en zal ons geloof ondermijnen. Daarom moeten we er verre van blijven. Samengevat De trend van het toekennen van mystieke krachten aan edelstenen is de bekende, aloude, heidense spiritualiteit in een trendy jasje. Er zijn dezelfde hindoeïstische wortels in te ontwaren die je ook terugziet in New Age en in zoveel andere moderne vormen en uitingen van het spirituele menszijn. Ze voert ons weg van God en ondermijnt ons geloof. In het ergste geval kan het zelfs een opening zijn voor kwade machten en de invloed van boze geesten op ons leven. De edelstenen doen immers niets, omdat ze dat niet kunnen. Het zijn levenloze stenen. Als het wel werkt, is dat dus niet door de steen. Dan is het de kracht van suggestie of zijn er achterliggende krachten van de duisternis in het spel. Beter is het te vertrouwen op God en op zijn beloften. Hij kan meer doen dan wij bidden of beseffen. Ook voor ons. Noten: [1] Zie dit artikel inclusief link naar de uitzending van 'de Keuringsdienst van Waarden'. Klik hier om te lezen. [2] Bijvoorbeeld dit artikel van Hart van Nederland. Klik hier om te lezen. Niets uit dit artikel mag worden zonder uitdrukkelijke toestemming van de stichting en de auteur/vertaler worden overgenomen, gekopieerd of gebruikt worden. Uiteraard mag volgens de gangbare regels van bronvermelding er wel naar verwezen worden in andere publicaties. Neem bij twijfel eerst contact met ons op via het contactformulier. |