Acupunctuur - Bijbelse bezwaren
Door Gerard Feller
Inhoudsopgave
1. Inleiding
2. Mens- en wereldbeeld
3. Taoïstische ziekteleer
4. Diagnosestelling in de acupunctuur
5. Moderne acupunctuur
6. Moderne verklaringen
7. Conclusies
1. Inleiding
Het wordt voor christenen steeds belangrijker om bijbels verantwoorde keuzes te maken in het hedendaagse aanbod in de gezondheidszorg. Bijbelgetrouwe christenen worden steeds meer een minderheid in Nederland en dienen via de Bijbel steeds meer inzicht te krijgen in de geestelijke wereld, en in de strijd die gevoerd wordt om de ziel van de mens, ook via middelen in de gezondheidszorg. Daarnaast moeten ze ook zoeken naar Bijbelgetrouwe wegen en therapieën om gezondheid te verkrijgen.
De stichting Promise wil het bijbels denken en kiezen in de gezondheidszorg bevorderen omdat men steeds meer in contact komt met patiënten die alternatieve contacten gehad hebben.
2. Mens- en wereldbeeld
Om ziekten te kunnen diagnosticeren, heb je een bepaald denkkader of model nodig om te bepalen wat gezond is. Bij acupunctuur blijkt dit een heel ander model te zijn dan in de Bijbel. De Chinezen zagen de mens geplaatst tussen hemel en aarde, als antropocentrisch middelpunt van de kosmos, het heelal. De kosmos is ontstaan door een kosmische ‘oerknal’ die twee oerkrachten verwekte, namelijk het Yin en het Yang. Samen vormen ze een eenheid. Yang is het manlijke, lichte, actieve, warme en snelle. Yin is het vrouwelijke, donkere, passieve, langzame en koude. Als het Yin sterker wordt, wordt het Yang zwakker en omgekeerd.
Deze krachten worden energetische krachten genoemd, maar blijken bij analysering geen fysische (waarneembare, of meetbare) krachten te zijn maar GEESTELIJKE. Deze geestelijke krachten zouden alle bestaande dingen in stand houden; ze zijn dus onder andere te vinden in de sterrenhemel, in de planten en bomen, in de natuurkrachten, in de mens. Gezondheid wordt geformuleerd als een balanssituatie tussen positieve en negatieve geesteskracht, tussen Yin en Yang, in allerlei lichaamsevenwichten, in organen en kliersystemen en in de ledematen. We komen daar straks op terug.
Allereerst moet erop gewezen worden dat dit mens- en wereldbeeld meer thuishoort in de new age wereld dan in de Bijbel. In de Bijbel is er geen holistisch wereldbeeld, waarin God alleen wordt gezien als kosmische kracht, en tussen andere krachten een plaats zou hebben. In de Bijbel is er dan ook één God die Schepper is en die boven Zijn schepping troont. Dus duidelijk te onderscheiden van Zijn Schepping, en niet zomaar een onderdeel ervan, of een bepaald goddelijk principe. Het wereldbeeld in de Bijbel is niet antropocentrisch maar theocentrisch.
In Psalm 19 staat: ”De hemelen vertellen Gods eer en het uitspansel verkondigt het werk Zijner handen”. De hemel en de aarde zeggen dus wel iets over die God, net zoals een kunstwerk iets zegt over een artiest, maar daarom is het kunstwerk nog niet gelijk of identiek aan die artiest. De gezondheid van een mens heeft niet alleen met zijn omgevingsfactoren te maken, maar in de Bijbel wordt gezondheid in de eerste plaats altijd gerelateerd aan de positie van de mens t.o.v. de enige, levende God. Zeker als het gaat om de geestelijke krachten waar de acupunctuur invloed op denkt uit te oefenen; dood, leven, gezondheid, alles heeft te maken met die bovennatuurlijke God. Ons gehele mens-zijn naar lichaam, ziel en geest, zoals dat door de Bijbel beschreven wordt, ook in zijn innerlijke verhoudingen, dát geeft pas inzicht in het ware mensbeeld, en in ware gezondheid (1 Thess. 5: 19-23).
3. Taoistische ziekteleer
De geestelijke levenskracht, geformuleerd in het Yin- en Yang-principe is volgens de acupuncturisten in alles aanwezig, dus ook in de mens. Het zou circuleren in alle orgaansystemen in het lichaam, en wel door kanalen die men meridianen noemt. Hierin zou de geestelijke kracht de zgn. tsji-stroom zich bevinden. Er zijn 71 meridianen, o.a. 12 paar op beide lichaamshelften, en verder verbindings’kanalen’. Deze meridianen zijn overigens onzichtbaar en onmeetbaar, ook niet door de verlaagde huidweerstanden waarover dadelijk meer, dus ook niet fysisch aantoonbaar. Elk orgaan is ook weer verdeeld in een Yin- of Yang-orgaan. Zo zijn de lever, milt, longen en nieren Yin-organen. Yang-organen zijn: galblaas, dunne darm, maag en dikke darm. Er zijn zelfs twee hele belangrijke organen, die onzichtbaar en onmeetbaar zijn in de ziekteleer nl: de ‘drievoudige warmtebron’ en ‘de poort des levens’. Iedere acupuncturist (zowel klassiek als modern) zal in zijn diagnosestelling met deze ‘geestelijke’ organen rekening moeten houden!
Al deze organen zouden worden beïnvloed door ‘tsji-stroom’ in de meridianen. We hebben al gezien dat de acupuncturist de mens als het centrum tussen geestelijke krachten in de hemel en op aarde ziet. Ziekte is een disbalans tussen die krachten. Bij ‘ziekte’ dient men bij acupunctuur (lett.: naaldsteken) de tsji-stroom te beïnvloeden door te prikken met naalden in de meridianen, en wel in de zgn. acupunctuurpunten. Deze zouden dan het energetisch (lees: geestelijk) evenwicht verbeteren en daardoor weer het hele organische functioneren, waardoor de ‘gehele’ mens gezond zou moeten worden. Vroeger waren er nog bijzondere Yin- of Yangnaalden. Als je bij een ziekte bijv. de Yin-kracht moest bevorderen, moesten de naalden langzaam ingebracht worden; de Yangkracht bevordert men door de naalden snel in te brengen of rechtsom te draaien. Yin-kracht voor linksomdraaien, koude naalden voor meer geestelijke Yin-kracht, warme naalden (o.a. met moxa - een kruid) voor meer geestelijke positieve Yang-kracht enz.
Realiseert u zich goed dat het hier gaat om beïnvloeding van geestelijke krachten! Geen fysisch aantoonbare! Als christenen weten we dat de enige gezondmakende geestelijke kracht de Heilige Geest is, die we zeker niet kunnen manipuleren met naalden, maar die volgens de geestelijke principes (genade, rechtvaardiging, heiligmaking, belijden enz.) in Christus werkt.
4. Diagnose-stelling in de acupunctuur
Men kent in de acupunctuur de zgn. wet van de microkosmos-macrokosmos, dit wil zeggen dat alles in de kosmos een afspiegeling zou zijn van de mens i.p.v. God. Zo ziet de acupuncturist het oor als een projectieveld van het gehele organische functioneren; bij verwante therapieën zoals de voetzoolreflexmassage ziet men de voetzool als projectiegebied, en de iriscopist denkt het regenboogvlies als projectie te ‘zien’. Dit is ook verwant aan het denken van bijv. paragnosten die de handpalm of vingernagel als projectie (lees medium) ‘zien’.
In dit hele denken worden zaken als sterrenbeelden en de bewegingen van de sterren heel belangrijk omdat deze zeker volgens de klassieke acupuncturist iets zeggen over het organisch functioneren van de mens, en iets zouden zeggen over de geestelijke krachtvelden in het Yin en Yang waaraan de ‘zieke’ bloot zou staan.
Om bij een diagnose de geestelijke beïnvloeding vanuit de kosmos te meten, worden de volgende zaken dan belangrijk:
De astrologie blijkt dus een belangrijke basis te zijn voor de diagnosestelling! Het moge voor iedere christen duidelijk zijn dat astrologie waarover we hier praten een gruwel is in Gods ogen. Lees bijv. Jes. 47: 10-14.
De tweede belangrijke factor bij het stellen van de diagnose om de Yin-Yang verhoudingen te bepalen is het ‘intuïtief voelen’ van de Yin-Yang -energieën aan de polsslagader. Hier worden niet gevoeld volgens westerse principes van frequentie, ritme, etc, maar hier moeten in geestelijke zin ongeveer 360 polsmodaliteiten ‘gevoeld’ worden om een beeld te krijgen van de Yin en Yang -gesteldheid bij de zieke. Men moet zich dus tijdens de diagnosestelling volkomen openstellen voor de wereld van Tao! Ook moet tijdens het naaldprikken in een behandelsituatie steeds weer de pols ‘gevoeld’ worden om de volgende naaldzetting te bepalen.
Confucius
Een echte acupuncturist is dan ook iemand die zich voor de diagnose volkomen moet openstellen voor de wereld en geest van Tao, en die door het ‘voelen’ van geestelijke verhoudingen een paranormale gave bezit. Áls er effect is dan gebeurt dit op basis van paranormale beïnvloeding! Uit onderzoeken is ook gebleken dat de ‘werkzaamheid’ niet ligt aan de methode (er zijn talrijke scholen in het westen en oosten met verschillende meridianen en punten) maar het effect is afhankelijk van de mate waarin de acupuncturist zich kan laten beïnvloeden door de geesten achter de Tao-filosofie, sterk afhankelijk van de persoon.
Niet iedere acupuncturist werkt occult, veelal zijn er ook acupuncturisten die gewoon kwakzalvers zijn waaronder veel fysiotherapeuten en artsen die in Chinese ogen een ‘flut-cursus’ gevolgd hebben. Naast het occulte effect is er geen ander effect in de acupunctuur. Dus om duidelijk te zijn: ga nooit naar een acupuncturist, als hij niet occult werkt dan is hij/zij zeker een (misschien goedbedoelende) kwakzalver.
Duidelijk is dat je dus inderdaad de occulte, on-bijbelse filosofie nodig hebt om een diagnose en behandeling te doen plaatsvinden. We komen dat in China nog duidelijker tegen omdat acupunctuur ook onlosmakelijk verbonden is met het volgende:
1) macrobiotiek (waar het gaat om geestelijke krachten in het voedsel [dus geen mineralen of andere bestanddelen] om de ziekte te stabiliseren).
2) ademtechnieken (vergelijkbaar met yoga om de kosmische energieën binnen te krijgen. Heel anders dan de fysiologische westerse oefeningen.
3) seks-oefeningen (omdat hier een belangrijk potentieel aan geestelijke krachten in de mens opgeslagen ligt wat zo aangewend kan worden).
Veel patiënten heb ik gezien die in een streng wetticisme vervallen teneinde geestelijk welzijn te verkrijgen. Ik heb mensen gezien die de hele dag bezig waren met Yin en Yang -krachten, in voeding, gedachtewereld en oefeningen. Voor diegenen is het misschien therapeutisch om Col 2: 20 - 3: 4 te lezen waarin onder meer staat dat we afgestorven zijn van de wereldgeesten (waaronder Tao) en dat we ons geestelijk moeten richten op Christus.
5. Moderne acupunctuur
Voor we gaan nadenken over de ‘moderne’ acupunctuur is het van belang op te merken dat verreweg het grootste gedeelte van de in Nederland werkzame therapeuten volgens de bovengenoemde klassieke acupunctuur werkt. Dat zijn acupuncturisten die opgeleid zijn aan 3 of 5 -jarige dagopleidingen volgens Chinees model.
Daarnaast zijn er die zeggen afstand van de filosofie genomen te hebben, en die geen naalden maar stroom gebruiken (elektro-acupuncturisten) of een laserstraal of massagehandgrepen of een stokje. Hoe anders het misschien ook moge lijken, via hun diagnosestelling en via het polsvoelen verdiepen ze zich weer volkomen in de geestelijke verhoudingen van Tao, in de ‘energieën’ en ziekteleer. Dus hoe modern de prikkel ook moge zijn, dit maakt niets uit. Het ging immers niet om fysische prikkels, maar om de geestelijke beïnvloeding van de persoon van de therapeut!
Wetenschappelijk gezien krijgt de acupunctuur ook geen enkele voet aan de grond. Men schermt tegenover leken nogal eens ermee dat men de huidweerstanden kan meten en daardoor de acupunctuurpunten. Daarmee suggereert men dat het om fysische krachten zou gaan. Men moet echter bij het meten van huidweerstanden een aantal dingen bedenken:
In de bovengenoemde brochure over acupunctuur ga ik ook verder in op integratiepogingen binnen de westerse reguliere geneeswijzen.
6. Moderne verklaringen
Buiten het taoïstische denk- en verklaringsmodel heeft men geprobeerd verklaringen te zoeken in een aantal neurofysiologische theorieën, die in dit kader niet uitputtend besproken kunnen worden, maar wel aangestipt.
Nergens zien we een spoor van wetenschappelijke verklaring. Integendeel, in het bovengenoemd onderzoek, gedaan in 1989 door dr. G ten Riet en prof. Knipschild op de vakgroep epidemiologie van de Rijksuniversiteit in Maastricht, een onderzoek naar de effectiviteit van nationale en internationale acupuncturisten op door acupuncturisten aangegeven diagnoses (veelal psychosomatiek) waaronder ook een dubbelblind onderzoek, kwam een vernietigende uitslag: ACUPUNCTUUR helpt niet, hoe meer de acupuncturisten gestudeerd hadden, hoe slechter de resultaten.
7. Conclusies
Wil dat nu zeggen dat acupunctuur nooit helpt? Zeker niet. Als er sprake is van effect (bijv. pijnvermindering) dan komt dit vaak omdat de acupuncturist een paranormale (occulte) gave heeft. Omdat hij via de diagnostiek en het onderscheiden van de geestelijke krachten en machten zich opengesteld heeft voor het occulte en zo een medium wordt waarin deze machten invloed op de ‘patiënt’ hebben. Vaak zijn dit acupuncturisten met een 3jarige of 5 -jarige dagopleiding.
Er zijn echter ook veel acupuncturisten in Nederland die we moeten kwalificeren als (soms goedbedoelende) kwakzalvers, hulpverleners die via een ‘stoomcursus acupunctuur’ een aantal punten geleerd hebben (ook artsen en fysiotherapeuten) en zich acupuncturist noemen. Van hen zal geen occulte kracht uitgaan, maar daar zal de behandeling zoals we boven gezien hebben ook weinig effect hebben, met uitzondering van het placebo-effect. Het blijft dus sowieso af te raden om zich met acupunctuur bezig te houden omdat men zelfs bij de kwakzalvers (naast het feit dat men ‘pijn’ aan de portemonnee krijgt) toch de kans loopt geïnteresseerd te raken voor de wereld van Tao.
Omdat ik als fysiotherapeut jarenlang nieuwe patiënten vraag naar hun ‘alternatieve’ contacten, word ik steeds meer geconfronteerd met mensen die occult belast zijn en daardoor vaak ook psychosomatische klachten hebben die nauwelijks meer op therapie reageren. Gevolgen van occulte vormen van acupunctuur zijn vaak gevolgen op geestelijk terrein (gebedsleven, gemeenschapszin en Bijbel lezen verminderen), daarna vaak op psychisch niveau (angsten, depressies, prikkelbaarheid) en tenslotte op lichamelijk niveau (ongeneeslijke lichamelijke klachten). Klachten die door patiënten vaak niet in relatie gebracht worden met een eerder ‘alternatief contact’, zeker omdat de gevolgen zich slechts sluipend manifesteren. Toch moeten wij ons als christenhulpverleners gedrongen voelen om langs fijngevoelige wegen mensen hierop attent te maken, niet alleen om acupunctuur af te wijzen, maar te wijzen op het bloed van Christus dat waarlijk vrij kan maken.
Geen enkele therapie kan mensen genezen die occult gebonden zijn. God is genadig in Christus. Door de Here Jezus aan te nemen als Verlosser en door onze zonden te belijden, worden we pas echt in de vrijheid geplaatst en worden we bijbels gezien, genezen naar lichaam, ziel en geest.
Niets uit dit artikel mag worden zonder uitdrukkelijke toestemming van de stichting en de auteur/vertaler worden overgenomen, gekopieerd of gebruikt worden. Uiteraard mag volgens de gangbare regels van bronvermelding er wel naar verwezen worden in andere publicaties. Neem bij twijfel eerst contact met ons op via het contactformulier.
Inhoudsopgave
1. Inleiding
2. Mens- en wereldbeeld
3. Taoïstische ziekteleer
4. Diagnosestelling in de acupunctuur
5. Moderne acupunctuur
6. Moderne verklaringen
7. Conclusies
1. Inleiding
Het wordt voor christenen steeds belangrijker om bijbels verantwoorde keuzes te maken in het hedendaagse aanbod in de gezondheidszorg. Bijbelgetrouwe christenen worden steeds meer een minderheid in Nederland en dienen via de Bijbel steeds meer inzicht te krijgen in de geestelijke wereld, en in de strijd die gevoerd wordt om de ziel van de mens, ook via middelen in de gezondheidszorg. Daarnaast moeten ze ook zoeken naar Bijbelgetrouwe wegen en therapieën om gezondheid te verkrijgen.
De stichting Promise wil het bijbels denken en kiezen in de gezondheidszorg bevorderen omdat men steeds meer in contact komt met patiënten die alternatieve contacten gehad hebben.
2. Mens- en wereldbeeld
Om ziekten te kunnen diagnosticeren, heb je een bepaald denkkader of model nodig om te bepalen wat gezond is. Bij acupunctuur blijkt dit een heel ander model te zijn dan in de Bijbel. De Chinezen zagen de mens geplaatst tussen hemel en aarde, als antropocentrisch middelpunt van de kosmos, het heelal. De kosmos is ontstaan door een kosmische ‘oerknal’ die twee oerkrachten verwekte, namelijk het Yin en het Yang. Samen vormen ze een eenheid. Yang is het manlijke, lichte, actieve, warme en snelle. Yin is het vrouwelijke, donkere, passieve, langzame en koude. Als het Yin sterker wordt, wordt het Yang zwakker en omgekeerd.
Deze krachten worden energetische krachten genoemd, maar blijken bij analysering geen fysische (waarneembare, of meetbare) krachten te zijn maar GEESTELIJKE. Deze geestelijke krachten zouden alle bestaande dingen in stand houden; ze zijn dus onder andere te vinden in de sterrenhemel, in de planten en bomen, in de natuurkrachten, in de mens. Gezondheid wordt geformuleerd als een balanssituatie tussen positieve en negatieve geesteskracht, tussen Yin en Yang, in allerlei lichaamsevenwichten, in organen en kliersystemen en in de ledematen. We komen daar straks op terug.
Allereerst moet erop gewezen worden dat dit mens- en wereldbeeld meer thuishoort in de new age wereld dan in de Bijbel. In de Bijbel is er geen holistisch wereldbeeld, waarin God alleen wordt gezien als kosmische kracht, en tussen andere krachten een plaats zou hebben. In de Bijbel is er dan ook één God die Schepper is en die boven Zijn schepping troont. Dus duidelijk te onderscheiden van Zijn Schepping, en niet zomaar een onderdeel ervan, of een bepaald goddelijk principe. Het wereldbeeld in de Bijbel is niet antropocentrisch maar theocentrisch.
In Psalm 19 staat: ”De hemelen vertellen Gods eer en het uitspansel verkondigt het werk Zijner handen”. De hemel en de aarde zeggen dus wel iets over die God, net zoals een kunstwerk iets zegt over een artiest, maar daarom is het kunstwerk nog niet gelijk of identiek aan die artiest. De gezondheid van een mens heeft niet alleen met zijn omgevingsfactoren te maken, maar in de Bijbel wordt gezondheid in de eerste plaats altijd gerelateerd aan de positie van de mens t.o.v. de enige, levende God. Zeker als het gaat om de geestelijke krachten waar de acupunctuur invloed op denkt uit te oefenen; dood, leven, gezondheid, alles heeft te maken met die bovennatuurlijke God. Ons gehele mens-zijn naar lichaam, ziel en geest, zoals dat door de Bijbel beschreven wordt, ook in zijn innerlijke verhoudingen, dát geeft pas inzicht in het ware mensbeeld, en in ware gezondheid (1 Thess. 5: 19-23).
3. Taoistische ziekteleer
De geestelijke levenskracht, geformuleerd in het Yin- en Yang-principe is volgens de acupuncturisten in alles aanwezig, dus ook in de mens. Het zou circuleren in alle orgaansystemen in het lichaam, en wel door kanalen die men meridianen noemt. Hierin zou de geestelijke kracht de zgn. tsji-stroom zich bevinden. Er zijn 71 meridianen, o.a. 12 paar op beide lichaamshelften, en verder verbindings’kanalen’. Deze meridianen zijn overigens onzichtbaar en onmeetbaar, ook niet door de verlaagde huidweerstanden waarover dadelijk meer, dus ook niet fysisch aantoonbaar. Elk orgaan is ook weer verdeeld in een Yin- of Yang-orgaan. Zo zijn de lever, milt, longen en nieren Yin-organen. Yang-organen zijn: galblaas, dunne darm, maag en dikke darm. Er zijn zelfs twee hele belangrijke organen, die onzichtbaar en onmeetbaar zijn in de ziekteleer nl: de ‘drievoudige warmtebron’ en ‘de poort des levens’. Iedere acupuncturist (zowel klassiek als modern) zal in zijn diagnosestelling met deze ‘geestelijke’ organen rekening moeten houden!
Al deze organen zouden worden beïnvloed door ‘tsji-stroom’ in de meridianen. We hebben al gezien dat de acupuncturist de mens als het centrum tussen geestelijke krachten in de hemel en op aarde ziet. Ziekte is een disbalans tussen die krachten. Bij ‘ziekte’ dient men bij acupunctuur (lett.: naaldsteken) de tsji-stroom te beïnvloeden door te prikken met naalden in de meridianen, en wel in de zgn. acupunctuurpunten. Deze zouden dan het energetisch (lees: geestelijk) evenwicht verbeteren en daardoor weer het hele organische functioneren, waardoor de ‘gehele’ mens gezond zou moeten worden. Vroeger waren er nog bijzondere Yin- of Yangnaalden. Als je bij een ziekte bijv. de Yin-kracht moest bevorderen, moesten de naalden langzaam ingebracht worden; de Yangkracht bevordert men door de naalden snel in te brengen of rechtsom te draaien. Yin-kracht voor linksomdraaien, koude naalden voor meer geestelijke Yin-kracht, warme naalden (o.a. met moxa - een kruid) voor meer geestelijke positieve Yang-kracht enz.
Realiseert u zich goed dat het hier gaat om beïnvloeding van geestelijke krachten! Geen fysisch aantoonbare! Als christenen weten we dat de enige gezondmakende geestelijke kracht de Heilige Geest is, die we zeker niet kunnen manipuleren met naalden, maar die volgens de geestelijke principes (genade, rechtvaardiging, heiligmaking, belijden enz.) in Christus werkt.
4. Diagnose-stelling in de acupunctuur
Men kent in de acupunctuur de zgn. wet van de microkosmos-macrokosmos, dit wil zeggen dat alles in de kosmos een afspiegeling zou zijn van de mens i.p.v. God. Zo ziet de acupuncturist het oor als een projectieveld van het gehele organische functioneren; bij verwante therapieën zoals de voetzoolreflexmassage ziet men de voetzool als projectiegebied, en de iriscopist denkt het regenboogvlies als projectie te ‘zien’. Dit is ook verwant aan het denken van bijv. paragnosten die de handpalm of vingernagel als projectie (lees medium) ‘zien’.
In dit hele denken worden zaken als sterrenbeelden en de bewegingen van de sterren heel belangrijk omdat deze zeker volgens de klassieke acupuncturist iets zeggen over het organisch functioneren van de mens, en iets zouden zeggen over de geestelijke krachtvelden in het Yin en Yang waaraan de ‘zieke’ bloot zou staan.
Om bij een diagnose de geestelijke beïnvloeding vanuit de kosmos te meten, worden de volgende zaken dan belangrijk:
- Het sterrenbeeld waaronder de patiënt geboren.
- De datum van de behandeling en de sterrenstand op dat moment
- Het jaargetijde, 's zomers is er meer Yang-kracht in de lucht, 's winters meer Yin- kracht enz.
- Het tijdstip van behandeling. Ook de dag is weer volgens astrologische analogieën verdeeld, waarin men d.m.v. de zgn. dag-middernacht wet denkt dat de tsji-stroom ieder uur in een orgaansysteem meer werkzaam is.
- Rekening houden met de mate van geestelijke kracht in de twee genoemde ‘geestelijke’ organen.
De astrologie blijkt dus een belangrijke basis te zijn voor de diagnosestelling! Het moge voor iedere christen duidelijk zijn dat astrologie waarover we hier praten een gruwel is in Gods ogen. Lees bijv. Jes. 47: 10-14.
De tweede belangrijke factor bij het stellen van de diagnose om de Yin-Yang verhoudingen te bepalen is het ‘intuïtief voelen’ van de Yin-Yang -energieën aan de polsslagader. Hier worden niet gevoeld volgens westerse principes van frequentie, ritme, etc, maar hier moeten in geestelijke zin ongeveer 360 polsmodaliteiten ‘gevoeld’ worden om een beeld te krijgen van de Yin en Yang -gesteldheid bij de zieke. Men moet zich dus tijdens de diagnosestelling volkomen openstellen voor de wereld van Tao! Ook moet tijdens het naaldprikken in een behandelsituatie steeds weer de pols ‘gevoeld’ worden om de volgende naaldzetting te bepalen.
Confucius
Een echte acupuncturist is dan ook iemand die zich voor de diagnose volkomen moet openstellen voor de wereld en geest van Tao, en die door het ‘voelen’ van geestelijke verhoudingen een paranormale gave bezit. Áls er effect is dan gebeurt dit op basis van paranormale beïnvloeding! Uit onderzoeken is ook gebleken dat de ‘werkzaamheid’ niet ligt aan de methode (er zijn talrijke scholen in het westen en oosten met verschillende meridianen en punten) maar het effect is afhankelijk van de mate waarin de acupuncturist zich kan laten beïnvloeden door de geesten achter de Tao-filosofie, sterk afhankelijk van de persoon.
Niet iedere acupuncturist werkt occult, veelal zijn er ook acupuncturisten die gewoon kwakzalvers zijn waaronder veel fysiotherapeuten en artsen die in Chinese ogen een ‘flut-cursus’ gevolgd hebben. Naast het occulte effect is er geen ander effect in de acupunctuur. Dus om duidelijk te zijn: ga nooit naar een acupuncturist, als hij niet occult werkt dan is hij/zij zeker een (misschien goedbedoelende) kwakzalver.
Duidelijk is dat je dus inderdaad de occulte, on-bijbelse filosofie nodig hebt om een diagnose en behandeling te doen plaatsvinden. We komen dat in China nog duidelijker tegen omdat acupunctuur ook onlosmakelijk verbonden is met het volgende:
1) macrobiotiek (waar het gaat om geestelijke krachten in het voedsel [dus geen mineralen of andere bestanddelen] om de ziekte te stabiliseren).
2) ademtechnieken (vergelijkbaar met yoga om de kosmische energieën binnen te krijgen. Heel anders dan de fysiologische westerse oefeningen.
3) seks-oefeningen (omdat hier een belangrijk potentieel aan geestelijke krachten in de mens opgeslagen ligt wat zo aangewend kan worden).
Veel patiënten heb ik gezien die in een streng wetticisme vervallen teneinde geestelijk welzijn te verkrijgen. Ik heb mensen gezien die de hele dag bezig waren met Yin en Yang -krachten, in voeding, gedachtewereld en oefeningen. Voor diegenen is het misschien therapeutisch om Col 2: 20 - 3: 4 te lezen waarin onder meer staat dat we afgestorven zijn van de wereldgeesten (waaronder Tao) en dat we ons geestelijk moeten richten op Christus.
5. Moderne acupunctuur
Voor we gaan nadenken over de ‘moderne’ acupunctuur is het van belang op te merken dat verreweg het grootste gedeelte van de in Nederland werkzame therapeuten volgens de bovengenoemde klassieke acupunctuur werkt. Dat zijn acupuncturisten die opgeleid zijn aan 3 of 5 -jarige dagopleidingen volgens Chinees model.
Daarnaast zijn er die zeggen afstand van de filosofie genomen te hebben, en die geen naalden maar stroom gebruiken (elektro-acupuncturisten) of een laserstraal of massagehandgrepen of een stokje. Hoe anders het misschien ook moge lijken, via hun diagnosestelling en via het polsvoelen verdiepen ze zich weer volkomen in de geestelijke verhoudingen van Tao, in de ‘energieën’ en ziekteleer. Dus hoe modern de prikkel ook moge zijn, dit maakt niets uit. Het ging immers niet om fysische prikkels, maar om de geestelijke beïnvloeding van de persoon van de therapeut!
Wetenschappelijk gezien krijgt de acupunctuur ook geen enkele voet aan de grond. Men schermt tegenover leken nogal eens ermee dat men de huidweerstanden kan meten en daardoor de acupunctuurpunten. Daarmee suggereert men dat het om fysische krachten zou gaan. Men moet echter bij het meten van huidweerstanden een aantal dingen bedenken:
- De meting is een uiterst subjectieve zaak, omdat deze steeds varieert o.a. afhankelijk van de vochtigheid van de huid.
- Bovendien moet men zich realiseren dat de verminderde huidweerstand van de acupunctuurpunten (300 tot 1000) in het geheel niet specifiek is. Naast de astrologische lijnen, getrokken door de acupuncturisten, zijn er nog duizenden andere punten met verlaagde huidweerstand die in het geheel niet opgenomen zijn in het denken van de acupunctuur.
- Zelfs als zou het zo zijn (wat niet zo is) dat ze wél specifiek zouden zijn, dan zegt die meting nog helemaal niets over de zgn. werkzame kracht tsji, want die is volgens ALLE acupuncturisten (zowel klassiek als modern) per definitie niet te meten!
In de bovengenoemde brochure over acupunctuur ga ik ook verder in op integratiepogingen binnen de westerse reguliere geneeswijzen.
6. Moderne verklaringen
Buiten het taoïstische denk- en verklaringsmodel heeft men geprobeerd verklaringen te zoeken in een aantal neurofysiologische theorieën, die in dit kader niet uitputtend besproken kunnen worden, maar wel aangestipt.
- Via onderzoekingen van Head en Mc Kenzy. Deze hadden gevonden dat er zeker vanaf de huid en het bindweefsels bepaalde reflexen zichtbaar waren door reflex mechanismen (De viscero-musculaire en viscero-cutane reflex). Deze zouden zijn beloop hebben via het vegetatieve onbewuste zenuwstelsel, waarin ook sprake is van twee tegengestelde systemen, de sympaticus en parasympaticus. Veel acupuncturisten dachten nu de wetenschappelijke verklaring gevonden te hebben, immers de Yin- en Yangkrachten waren ook elkaars tegenpolen. Enig onderzoek wijst echter al gauw uit dat je het vegetatieve systeem niet kunt vergelijken met de meridianen leer, domweg omdat deze laatste anatomisch en fysiologisch niet aantoonbaar zijn i.t.t. het vegetatieve. Bovendien is er in de reflexzones ook geen enkele "overlapping" te zien.
- De tweede poging betrof hormonaal onderzoek naar endomorfine, een hormoon dat wordt afgescheiden door de hypofyse, en wat te maken had met de pijngewaarwording. J. M. van Ree, hoogleraar psychofarmacologie aan de Universiteit Utrecht, die dit het eerst veronderstelde, gaf zelf ook al aan dat dit zeer dubieus was. En later heeft geen enkel onderzoek in deze richting deze veronderstellingen bevestigd.
- Histologische verklaringen van Kellner (1966). Ook hier is geen enkel echt wetenschappelijk bewijs gevonden. Integendeel, bij een onderzoek van de Maastrichtse Universiteit naar de effectiviteit en verklaringsmodellen van acupunctuur is grondig met deze verklaring afgerekend.
- Dezelfde conclusie betreft pogingen om relaties te leggen tussen zgn. motor-points en trigger-points, of de theorieën van Melzack and Wall (o.a. de Gate-control theorie) en de daarop gebaseerde theorieën van TENS (Transcutane Elektrische Neuro Stimulatie).
- William S. Kroger zocht het in de hypno-anesthesie, en deze zou op basis van occulte hypnotische beïnvloeding wel eens bij de waarheid kunnen zitten.
- Tot slot wordt het placebo-effect genoemd, hetgeen niet specifiek is voor acupunctuur.
Nergens zien we een spoor van wetenschappelijke verklaring. Integendeel, in het bovengenoemd onderzoek, gedaan in 1989 door dr. G ten Riet en prof. Knipschild op de vakgroep epidemiologie van de Rijksuniversiteit in Maastricht, een onderzoek naar de effectiviteit van nationale en internationale acupuncturisten op door acupuncturisten aangegeven diagnoses (veelal psychosomatiek) waaronder ook een dubbelblind onderzoek, kwam een vernietigende uitslag: ACUPUNCTUUR helpt niet, hoe meer de acupuncturisten gestudeerd hadden, hoe slechter de resultaten.
7. Conclusies
Wil dat nu zeggen dat acupunctuur nooit helpt? Zeker niet. Als er sprake is van effect (bijv. pijnvermindering) dan komt dit vaak omdat de acupuncturist een paranormale (occulte) gave heeft. Omdat hij via de diagnostiek en het onderscheiden van de geestelijke krachten en machten zich opengesteld heeft voor het occulte en zo een medium wordt waarin deze machten invloed op de ‘patiënt’ hebben. Vaak zijn dit acupuncturisten met een 3jarige of 5 -jarige dagopleiding.
Er zijn echter ook veel acupuncturisten in Nederland die we moeten kwalificeren als (soms goedbedoelende) kwakzalvers, hulpverleners die via een ‘stoomcursus acupunctuur’ een aantal punten geleerd hebben (ook artsen en fysiotherapeuten) en zich acupuncturist noemen. Van hen zal geen occulte kracht uitgaan, maar daar zal de behandeling zoals we boven gezien hebben ook weinig effect hebben, met uitzondering van het placebo-effect. Het blijft dus sowieso af te raden om zich met acupunctuur bezig te houden omdat men zelfs bij de kwakzalvers (naast het feit dat men ‘pijn’ aan de portemonnee krijgt) toch de kans loopt geïnteresseerd te raken voor de wereld van Tao.
Omdat ik als fysiotherapeut jarenlang nieuwe patiënten vraag naar hun ‘alternatieve’ contacten, word ik steeds meer geconfronteerd met mensen die occult belast zijn en daardoor vaak ook psychosomatische klachten hebben die nauwelijks meer op therapie reageren. Gevolgen van occulte vormen van acupunctuur zijn vaak gevolgen op geestelijk terrein (gebedsleven, gemeenschapszin en Bijbel lezen verminderen), daarna vaak op psychisch niveau (angsten, depressies, prikkelbaarheid) en tenslotte op lichamelijk niveau (ongeneeslijke lichamelijke klachten). Klachten die door patiënten vaak niet in relatie gebracht worden met een eerder ‘alternatief contact’, zeker omdat de gevolgen zich slechts sluipend manifesteren. Toch moeten wij ons als christenhulpverleners gedrongen voelen om langs fijngevoelige wegen mensen hierop attent te maken, niet alleen om acupunctuur af te wijzen, maar te wijzen op het bloed van Christus dat waarlijk vrij kan maken.
Geen enkele therapie kan mensen genezen die occult gebonden zijn. God is genadig in Christus. Door de Here Jezus aan te nemen als Verlosser en door onze zonden te belijden, worden we pas echt in de vrijheid geplaatst en worden we bijbels gezien, genezen naar lichaam, ziel en geest.
Niets uit dit artikel mag worden zonder uitdrukkelijke toestemming van de stichting en de auteur/vertaler worden overgenomen, gekopieerd of gebruikt worden. Uiteraard mag volgens de gangbare regels van bronvermelding er wel naar verwezen worden in andere publicaties. Neem bij twijfel eerst contact met ons op via het contactformulier.