Spirituele aromatherapie
Door Gerard Feller
Inhoudsopgave
1. Inleiding
2. Geschiedenis
3. Bereiding
4. Definities aromatherapie
5. Spirituele aromatherapie in beweging
6. Aura healing
7. Methoden voor spirituele aromatherapie
8. Bijbelse bezwaren
9. Christelijke krachten in de Bijbel
Literatuur
1. Inleiding
In de weelderige ruiker van de natuurgeneeswijzen ontluikt de laatste jaren een nieuwe bloem, met een eeuwenoude geur, de spirituele aromatherapie. U kunt zich laten betoveren door de genezende geuren die geest, ziel en lichaam activeren, stimuleren en inspireren en die vrede en harmonie beloven, door de etherische aroma's, de ziel van de planten.
In dit artikel willen we de verschillen met de ‘gewone’ aromatherapie en fytotherapie laten zien. Tevens willen we christenen aanmoedigen om te zoeken naar een juiste plaats van geur-diagnostiek en therapie binnen een bijbels mensbeeld in de christelijke hulpverlening.
2. Geschiedenis
Aromatherapie is het inademen van natuurlijke geuren, massage met welriekende oliën, geurende baden en het innemen van essences in minieme dosis, om gezondheid te bewerkstelligen. Bij de spirituelearomatherapie of subtiele aromatherapie denkt men in de eerste plaats aan niet-fysieke toepassingen van essentiële oliën. Daar worden etherische oliën gebruikt om invloed te oefenen op de geest en ziel van de mens; het wordt dan ook gerekend tot de zgn. energetische therapieën. Spirituele aromatherapie wordt vaak gecombineerd met meditatie, affirmaties en visualisatie en andere ‘transformerende’ technieken.
Allereerst een klein stukje geschiedenis. Aromatherapie heeft zijn wortels in de oudste geneeskundige praktijken van de mens. Al lang voordat het distilleren van oliën uit planten werd uitgevonden, werden etherische oliën al honderden jaren bereid uit planten, met het doel de gezondheid te verbeteren.
Het ‘roken’ van patiënten was een van de vroegste vormen van geneeswijzen. Dit was toen geheel ingebed in de religieuze beleving. Kostbare aromatische planten werden ‘geofferd’. We kennen tal van voorbeelden van alchemisten die op zoek waren naar de ‘ziel’ van de planten. Sommigen deden onder hun invloed zelfs ‘profetische’ uitspraken, zoals bij het ‘Orakel van Delphi’. De Egyptenaren gebruikten ruim 2000 jaar voor Christus reeds aromatische stoffen, zowel voor medische als kosmetische doeleinden. Ze balsemden stoffelijke overschotten en gebruikten parfums. Ook Hippocrates, die vaak gezien wordt als ‘de vader van de geneeskunde’, noemt een groot aantal geneeskrachtige planten met o.a. een verdovende werking waaronder opium, belladonna en alruin, alsmede enkele bescheidener planten zoals rabarber en kweepeer.
Later in de geschiedenis heeft een van de grootste Arabische geneesheren Aboe Ali ibn Sina (980-1037), bekend als Avicenna, enkele boeken geschreven over de geneeskrachtige werking van ongeveer 800 planten. Vanaf die tijd zijn er ook manuscripten gevonden van distilleerketels, die de eerste aanzet gegeven hebben tot het op grotere schaal produceren van etherische oliën. In de 12e eeuw waren de ‘parfums van Arabië’ mede door de Kruisridders bekend in heel Europa. Gedurende de middeleeuwen en de renaissance ontdekte men dat zelfs kleine hoeveelheden etherische oliën na bepaalde tijd een toxisch niveau in het lichaam bereiken, waarna men vergiftigd wordt (dit komt overigens nu nog relatief veel voor!).
In 1920 schreef de Fransman René-Maurice Gottefossé een boek over aromatherapie, dat nog steeds een klassiek boek genoemd mag worden voor de serieuze aromapraktijk. Tot voor kort brandde men in de zalen van de Franse ziekenhuizen tijm en rozemarijn als desinfecterende middelen, en dit had wel degelijk effect. In veel westerse landen is aromatherapie nog steeds bekender als schoonheidsbehandeling dan als een therapeutische discipline. Ook in de geschiedenis van India en het verre oosten is het gebruik van etherische oliën bekend. Juist deze oosterse filosofieën met hun gedachten over mens en kosmos hebben de ‘moderne’ spirituele aromatherapie beïnvloed.
3. Bereiding
Hoe kan je de geur- en reukstoffen van de planten scheiden en bewaren, zodat we op een miezerige novemberavond of op ijskoude dag in februari de heerlijke zomerse bloemengeuren kunnen opvangen? Wat bijvoorbeeld de zoete jasmijn, de frisse lavendel en de kruidige tijm laat geuren, zijn minieme druppeltjes olie, die in de plant zijn opgeslagen. Opstijgende waterdamp kan deze druppeltjes uit de plant oplossen en eraan onttrekken. Als u kamille met kokend water overgiet, neemt de opstijgende damp de kamillereukstof mee en brengt die naar uw neus. Zo worden ook etherische oliën door distillatievaten (ook wel alambiek genoemd) opgevangen. Dit is iets ‘hemels’, iets heel lichts en ijls, en daarom wordt de olie etherisch (= hemels) genoemd.
Deze oliën komen gedurende een etmaal in wisselende concentraties voor in de plant. Zo kan een bepaalde essence 's avonds het meest voorkomen in de bloem en 's ochtends in het blad. Oliën worden ook gewonnen via enfleurage. Dit houdt in, dat men de bloemen of planten uitspreidt op filters die in een bak olie geplaatst worden. De olie absorbeert na verloop van tijd de geurmoleculen van de planten of bloemen. De planten worden steeds vernieuwd totdat de olie volledig verzadigd is. Vervolgens worden de oliën dan weer door destillatie van de essence gescheiden. Voor 100 gram rozenolie zijn bijvoorbeeld 200 kilogram rozenblaadjes nodig. De prijzen zijn er dan ook naar. Een liter jasmijnolie kost ongeveer € 10000,- een liter iris € 12.000,- maar er zijn ook ‘goedkopere’ geuren zoals narcis (€ 6.000,-) en brem (€ 2500,-).
U begrijpt dat er een wereldwijde ‘geurenmaffia’ ontstaan is die u graag synthetische olie voor natuurlijke wil verkopen. Helaas worden veel oliën ook op onrechtmatige wijze verdund. Voor de parfumindustrie worden al lang niet meer de zuivere natuurlijke geurstoffen gebruikt, en voor de meeste aromatherapeuten echter zijn synthetisch verdunde, of geheel synthetische (chemisch) vervaardigde oliën geen geneesmiddelen. Velen willen namelijk de ‘levenskracht of plantenziel’ uit de oliën overbrengen. Ook met insecticiden bespoten planten komen hiervoor niet in aanmerking, omdat vele middelen ook in olie oplosbaar zijn.
4. Definities aromatherapie
Spirituele aromatherapie behoort tot de zgn. kruidengeneeskunde, en dit dient men goed te onderscheiden van fytotherapie, hoewel dit vaak door elkaar gebruikt wordt. Fytotherapie (phuton = plant, therapeia = geneeskundige behandeling) wordt gedefinieerd als de wetenschap die zich bezighoudt met de toepassing van plantaardige geneesmiddelen bij behandeling van zieken, en is over het algemeen ook door christenen een zeer aanvaardbare methode. Kruidengeneeskunde is een vorm van volksgeneeskunst, waarvan de ‘verworvenheden’ veelal op intuïtie en (occulte) overlevering zijn gebaseerd. Kruidengeneeskunde treffen we dan ook vaak aan bij medische astrologie. Overigens is kruidengeneeswijze niet hetzelfde als homeopathie. Beiden gaan weliswaar uit van preparaten uit de plantenwereld, maar de bereiding (potentiëring bij homeopathie) en toepassing zijn verschillend.
Zoals gezegd, is er een verschil tussen enerzijds de aromatherapie sec, waarbij men met geurende baden, of massage met etherische oliën, of met het innemen van essences werkt en anderzijds de zgn. spirituele aromatherapie waarbij behoudens het inademen, geen direct contact is met de geurstoffen. Gewone aromatherapie behoort deels tot de fytotherapie en deels tot kruidengeneeskunde. Maar de spirituele aromatherapie, waarover we het nu verder gaan hebben, behoort tot de occulte ‘energetische’ therapieën.
De therapeut mag de cliënt niet aanraken. Indicaties voor spirituele aromatherapie zijn bijv.: ‘auramassage’, ‘chakra-balancing’, genezing op afstand, genezing van de aarde, meditatie, rituele en godsdienstige plechtigheden ter bevordering van de persoonlijke groei (ik-gericht). U merkt dat we midden in de esoterische wereld zitten. In de literatuur vind je weinig wetenschappelijks over deze relaties. Ze zijn dan ook ‘empirisch’ gevonden. Een autoriteit op het gebied van spirituele aromatherapie, Patricia Davis, zegt: “Je moet op zoek gaan naar informatie over ‘heilige planten’, geurige kruiden, toverdranken, elixers en kruidenamuletten in de verschillende religies en geschriften van mystici, alchemisten en astrologen. Daarnaast zal je studie moeten maken van mythen en legenden, folklore, sprookjes, fabels en zelfs van oudewijvenpraatjes”.
Het belangrijkste is volgens haar: zelf experimenteren, bij je eigen ‘persoonlijke groei’. Het theoretisch kader van de spirituele aromatherapie wordt echter steevast gevormd door (neo-) hindoeïsme en past in het holistische denkkader van de New-Age waar ook de taoïsten en de antroposofen zich thuis voelen.
5. Spirituele aromatherapie in beweging
Het wereldbeeld is als volgt: Het heelal wordt voorgesteld als een gigantische computer of flipperkast, waarin alles in beweging is en elkaar beïnvloedt. Sterren bewegen, zetten uit en krimpen in, de planeten erom heen zijn in beweging, op de aarde zijn de bewegingen van de oceanen en winden waar te nemen. Ook de aarde zelf is in beweging. Continenten veranderen van plaats, maar ook op microniveau is de dans van de atomen een weerspiegeling van de dans van het zonnestelsel, alle deeltjes draaien om het neutron, de zon van het atoom.
Geen van de bewegingen is toevallig. Zo wordt ook de mens als onderdeel van de kosmos gezien. Alles is in beweging, het bloed wordt door de aderen gepompt, lymfevocht vloeit, net als de adembeweging is er ook beweging in elektrische activiteit in zenuwen. Het lichaam dat uit miljarden cellen is opgebouwd trilt zo in haar eigen ritme. Spirituele aromatherapie en andere zgn. ‘energetische’ therapieën (acupunctuur, homeopathie, Bachbloesem, kleurentherapie, reiki enz.) proberen de verstoorde harmonie in de trillingen met subtiele middelen te ‘herstellen’. De therapeut kiest een speciale kleur, een speciaal geluid, reuk of smaak om dit zgn. trilling defect te beïnvloeden.
In de aromatherapie zouden de aromatische moleculen die elk hun eigen trilling hebben, zoiets overbrengen via de reukzenuwen van de levensenergie van de plant, dit is volgens hen het kenmerk van de beweging. De geurtrillingen zijn dan van een ‘hoger octaaf’ dan bijv. de trillingen van de New Age muziek, maar ‘natuurlijk’ niet zo hoog als de trillingen van gepotentieerde verdunningen in de homeopathie. In het mensbeeld van deze New Age-filosofen is bijv. denken ook een vorm van ‘hoge trilling’. Hiermee wordt niet gedacht aan de potentiaalverschillen in de hersenen, dat zijn immers fysische verschijnselen, maar aan de werking van het denken wat ongrijpbaar is en niet zichtbaar gemaakt kan worden. Desondanks wordt er gesteld dat denken een van de krachtigste energiebronnen is die er bestaan! Negatief denken brengt negatieve energie voort, die zich manifesteert als een dissonante trilling in het ‘subtiele’ lichaam dat zich om het stoffelijke lichaam zou bevinden. Deze dissonantie zou zeer goed in staat zijn ziekte en ongemak te veroorzaken. Omgekeerd brengt ‘positief’ denken harmonische energie voort. In feite beweren ook veel aromatherapeuten dat alle ziekten door middel van positief denken zouden moeten genezen!!
6. Aura healing
Dat de mens een ‘energetisch’ niet-stoffelijk lichaam zou hebben, past ook goed in de hindoe-filosofie en de antroposofie waarin men een 7-voudige vorm van bewustzijnsniveaus onderscheidt. De aura om de mens zou een beeld geven van de gezondheidstoestand van dit bewustzijn. Deze aura, die overigens alleen zichtbaar is voor paranormaal ‘begaafden’ zou bij ziekte door middel van vlekken en kleurveranderingen de ziekte moeten aangeven. De aura zou krimpen, scheuren of ‘energie’-arm zijn. Voor het woord energie mag je ook de begrippen chi (taoïsme) of prana (hindoeïsme) invullen. Therapeuten die zich met zgn. ‘subtiele aromatherapie’ bezighouden kunnen dissonante trillingen in de aura ‘zien’ of ‘voelen’, zelfs voordat die trillings- dissonantie zich zichtbaar zou maken in de vorm van lichamelijke ziekten! (Hierdoor constateren ze ook bij gezonde mensen de meest vreselijke ziekten). Door nu een ‘geschikte etherische olie’ te kiezen met het juiste trillingsgetal, zou je de aura kunnen ‘kalmeren’, ‘reinigen’, ‘desinfecteren’ of ‘genezen’. Ook andere genoemde ‘energetische therapieën’ worden vaak gecombineerd met aromatherapie. Te denken valt aan magnetiseren (‘auramassage’ of ‘chakra-balancing’), edelsteentherapie., kleurentherapie, visualisatie en chanting (= zingen met gewijde klanken, en trillingen) zouden de aura en indirect het lichaam moeten genezen. Er zijn verschillende pogingen ondernomen om het begrip aura in wetenschappelijke termen te vatten. De meest voorkomende poging is de opvatting van aura als elektromagnetische energie (veld). Daar is nooit zelfs een begin van wetenschappelijk bewijs voor gevormd en iedere vooraanstaande aromatherapeut zal dit ook ontkennen. Het ‘werkt’ namelijk niet fysiologisch, maar via de geestelijke wereld, de geesten.
7. Methoden voor spirituele aromatherapie
- Omdat de spirituele aromatherapie zich op de geest van de mens richt, is zijn/haar eigen ‘geesteskracht’ ook belangrijk. Genezen, zegt men, is immers het laten stromen van kracht van de ene mens naar de andere. Vandaar dat naast het gebruik van de oliën, men steeds aanmoedigt, o.a. door visualisatie-yogatechnieken, de aura van de cliënt geestelijk te beïnvloeden.
- Omdat gedacht wordt dat de olie-essence ook energetische kracht in zich heeft, moet je je ook richten op de kracht, die je daarvan verwacht. Roep de hulp in van de plant en haar ‘beschermgeest’ (!!) en vertel de plant waarom je haar hulp nodig hebt. Vergeet haar achteraf ook niet te bedanken!
- Gebruik aromalampjes en verstuivers.
De geur van de plant is het kenmerk van de meest verfijnde energie. De gasvorm is de minst vaste vorm van de stoffelijke wereld. Een verstuiver zou het voordeel hebben dat de olie niet oververhit wordt, waardoor de aroma vermindert. Verder moet je je volgens de aromatherapeuten realiseren dat op plaatsen waar ruzies en twistgesprekken geweest zijn, nog vele negatieve trillingen in de lucht aanwezig zijn. - Auramassage is al genoemd. Doe wat olie op je hand en begin met het maken van zacht strelende bewegingen op de hoogte boven het lichaam waar de ‘energiestoring’ te voelen is. Volg je intuïtie of geleide geest (!!)
8. Bijbelse bezwaren
Het mens- en wereldbeeld van de spirituele aromatherapie is totaal on-bijbels. Men ziet de mens als een uitdrukking van zijn bewustzijn in plaats van een leven door God geschapen en in stand gehouden. Alles wat er in dit occulte wereldbeeld gebeurt, maakt deel uit van een ketting van actie en reactie en staat onder invloed van natuurlijke en geestelijke wetten. God wordt gedegradeerd tot een principe of een kracht of een persoon die deel uitmaakt van dit krachtenspel en deel is van een ‘gesloten’ wereld.
Er bestaat niet zoals in de Bijbel een bovennatuurlijk leven en een bovennatuurlijk God. De ‘goddelijke’ (lees: demonische) krachten tot genezing zijn voor iedereen verkrijgbaar in de kosmos, mits je je daar maar voor ‘open’ stelt. De basis van het bijbelse denken is niet een ‘oerkracht’ of evolutie of holisme, maar de Almachtige God, geopenbaard in Jezus Christus, die ALLES geschapen heeft (Rom 1: 20) met het doel dat alles zijn bestaan in Hem, door Hem en tot Hem heeft. Bijbels gezien is er geen ‘eenheidsworst’ in de geestelijke wereld en kunnen we als mensen alleen op een juiste wijze ons geestelijk laten beïnvloeden door de Heilige Geest, de Geest van Jezus Christus, die op bovennatuurlijke wijze de mens geestelijke kracht en inzicht wil geven, uit genade
God schiep de mens naar Zijn Beeld, Hij formeerde de mens en blies de levensadem in zijn neus. Zo werd de mens een levend wezen (Gen. 2: 7). Ook de wedergeboren mens is door God tot leven gewekt door het offer van Christus en de Heilige Geest. Alleen God is de Gever en Intandhouder van al het leven (1Tim 4: 10). Een andere basisgedachte over het leven kan mensen alleen maar op een verkeerd spoor leiden in het zoeken naar ware gezondheid.
Als u werkelijk op zoek bent naar geestelijke kracht en een gezond fysiek leven, zoek het dan niet in de planeetgeesten of geleide geesten, maar laat de werkelijke geestelijke kracht van Christus in u werken. Jezus Christus is onze enige kracht (Hab. 3: 19, Ps. 28: 7, Deut. 8: 18, Ex. 15: 2, Op. 5: 13, 2 Petr. 1: 3, 1 Petr. 3: 22, 1 Tim. 1: 12; Fil. 4: 13, 1 Kor. 1: 24, 2 Kor 12: 9, Ef. 1: 19, 3: 16, 4: 16).
9. Christelijke krachten in de Bijbel
Het kruis. Dit rekent af met de krachten die we in onszelf zouden hebben of kunnen ontwikkelen. Het oude leven moeten we juist afleggen. Dit kruis moet altijd in ons leven werken opdat we door de Heilige Geest werkelijk krachtig kunnen zijn in Christus.
Gebeden, zie Jak.5: 16
Heilige Geest, zie 1 Thess. 1: 5, Luk. 4: 14
Evangelie, zie 1 Kor. 1: 18, Rom 1: 16.
De paden waarin de Heilige Geest wandelt zijn NIET de geestelijke meridianen, (geestelijke) aura's of chakra's maar de paden van de Here Jezus. Ps. 16: 11, 19: 6, 25: 4, 10; 27: 11, 119: 9, 101, 105, Spr. 3: 6, 8: 20, 15: 24, Dan.4: 37, Matt. 3: 3, Ef. 2: 10.
De Here is nu de geest, en waar de Geest van de Heer is, is vrijheid, en wij allen, die met het aangezicht waarop geen bedekking meer is, de heerlijkheid van de Heer weerspiegelen, veranderen naar hetzelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid, immers door de Here, die Geest is (2Kor. 3: 17, 18).
Literatuur
- Pat. Davis, Spirituele aromatherapie (Deventer: Ankh Hermes 1993)
- Els Asjes, Aromatherapie (Deventer: Ankh Hermes, 1993)
- S. Fischer Rizzi, Betoverende geuren (Amsterdam: Driehoek, 1988)
- Patricia Davis en Peter Diderich, Aromatherapie van a tot z: (Weert: M & P, 1990)
- Scott Cunningham, Magical Aromatherapy: The Power of Scent (St Paul: Llewellynn Publications, 1990)
- Richard Gerber, Vibrational Medicine (?: Bear & Co 1988)
- David Hoffman, The Holistic Herbal: A Herbal Celebrating the Wholeness of Life (Rochester, VS: Findhorn press, 1983
- Gurudas, Flower essences and Vibrational healing (?: Cassandra press / Dauphin Pubn Inc / Last Century Media)
Niets uit dit artikel mag worden zonder uitdrukkelijke toestemming van de stichting en de auteur/vertaler worden overgenomen, gekopieerd of gebruikt worden. Uiteraard mag volgens de gangbare regels van bronvermelding er wel naar verwezen worden in andere publicaties. Neem bij twijfel eerst contact met ons op via het contactformulier.