Bodypiercings
Door drs. W.J.A. Pijnacker Hordijk ©
Inhoud
1. Inleiding
2. Herkomst van piercings
3. Techniek van piercings
4. Risico's van piercings
4.1 Infecties
4.2 Beschadiging en allergie
4.3 Problemen bij tepelpiercings en borstvoeding
5. Piercings niet voor minderjarigen
6. Doel van piercings
7. Piercing bezien vanuit christelijk perspectief
8. Tenslotte? Wat volgt op ordinaire piercings?
1. Inleiding Piercing - als door een ringetje te halen?
De Amerikaanse staat New York heeft in 2014 het tatoeëren en piercen van honden en katten verboden. Vooral in kringen van tattoo-fans was deze vorm van dierenmishandeling de laatste tijd een rage geworden. Maar hoe staat het met het op dergelijke wijze versieren van mensen?
Vrouwen dragen twee oorbellen, mannen niet, of toch wèl: één of ook twee, of neusbellen, of navelringen, nagelpiercing1, of implantations of implants 2 is dat hetzelfde als pocketing?3, of stampling4, of scarification5, of versieren van je tanden6, of splitsen van de tong7, of een levend corset met een lint erdoor8, of opereren van de oren zodat die op puntige elfenoortjes lijken, of het amputeren van je ringvingers9, of … De ontwikkelingen na het afbinden van voeten en het vijlen van tanden staan dus niet stil. Om het wroeten door koeien en varkens te voorkomen liet men deze beesten reeds ringen. Everybody bodypiercing? Bezoek aan de tandarts blijkt nog steeds een noodzakelijk kwaad te zijn. Ondanks de verdoving is het tandengepeuter en getrek geen pretje. Pijn wordt angstvallig vermeden, maar toch ook heden een beetje aanbeden. Wees anders, verleg je grenzen. Verander je lichaam. Dat kan, er is zelfs een winkel voor. 'Body Manipulations', de eerste piercingwinkel van Europa, is gevestigd in (waar anders?) Amsterdam.10 Wat te denken van deze moderne rage? Hoe moet je als christen hier nou weer op reageren?
2. Herkomst van piercings
Oorspronkelijk is piercing afkomstig uit werelddelen als Afrika en Azië. Oude Egyptenaren bevestigden hun koninklijke status met een navelpiercing. Azteken pierceten hun lip.11 De lijfwachten van Caesar, de Romeinse centurions, pierceten hun tepels al. Ze droegen tepelringen als teken van hun mannelijkheid, vruchtbaarheid en moed en verder om hun korte cape aan vast te maken. Marokkaanse vrouwen droegen grote neussieraden, Eskimomannen snorharen van been en Papoea's hadden doorboorde neusschotten.12 Tot voor kort was het in West-Europa en de Verenigde Staten nog een ondergronds verschijnsel. De bakermat van het tegenwoordige piercen liggen bij Amerikaanse bikers en homoseksuelen.13 De trendsetters die de lichaamskunst, overgewaaid uit het westen van de Verenigde Staten, in het begin van de negentiger jaren in Nederland introduceerden, hadden de kunst afgekeken van de Amerikaanse gay- en sm-scenes, die op hun beurt weer grondig historisch onderzoek hadden verricht naar lichaamsversieringen van de Maya's, Inuit en andere volkeren. Daar werd piercing meestal gebruikt om verschil in klasse aan te duiden of jonge mannen in te wijden in de wereld van volwassenheid.14 Alleen een bepaalde groep homoseksuelen, tatoeagefanaten en liefhebbers van SM-seks lieten zich dus wel eens prikken. Piercing was in de vijftiger jaren een taboe. Een vrouw die meer dan één oorbelletje droeg was een hoer.15 De piercing was dus het exclusieve terrein van sadomasochisten en seksuele avonturiers. Punkers gaven piercing een politieke lading met het doorboren van de wang met een veiligheidsspeld. Net zoals bij tatoeage, betrof het eerst een bepaald slag alternatieve mensen, die piercing praktiseerden en propageerden. Tegenwoordig lijkt niemand meer op te kijken als ook 'gewone, nette burgers' een piercing dragen. In 2003 zouden er in Nederland 2 miljoen gepiercete mensen rondlopen.16
3. Techniek van piercings
Het Engelse werkwoord 'to pierce' betekent doorboren, doorsteken, opensteken en perforeren, maar ook 'diep schokken' ... Een 'piercer' is een priem, angel of boor, en 'piercing' heeft de betekenissen van 'doordringend' (onderzoekend), 'scherp' (snijdend), en 'stekend' (pijn). In Van Dale's Groot Woordenboek Engels - Nederlands van 1984, ontbreekt nog de betekenis, die wij voor deze rage zoeken. Maar in de editie van de Nederlandse taal van 2005 is het volgende te lezen: Piercen: een gaatje maken in een lichaamsdeel om daar een ringetje e.d. in te steken. En onder piercing vinden we daar: 1. het aanbrengen van een ringetje e.d. door een lichaamsdeel (als versiering of om lustgevoelens op te wekken), 2. in een lichaamsdeel aangebracht ringetje of knopje; - ook als tweede lid in samengestelde woorden als de volgende, waarin het eerste lid het gepiercete lichaamsdeel noemt: clitorispiercing, eikelpiercing, navelpiercing, neuspiercing, oorpiercing, tepelpiercing, tongpiercing. Het woord 'bodypiercing' als een lichaamsversiering te vinden, ontbreekt nog in dit standaardwerk voor de Nederlandse taal.
In de praktijk zijn de oorbellen natuurlijk het bekendst. Maar piercing van o.a. je wenkbrauw, neus, lip, tong, tepel, navel, voorhuid, penis, schaamlippen, clitoris kan dus allemaal en het gebeurt allemaal! Ongeveer 10% kiest voor een seksuele piercing. Je kunt een onderscheid maken tussen bodypiercing (in vitale lichaamsdelen als tong, tepel en eikel) en superficial piercing (aan de oppervlakte van het lichaam, zoals wenkbrauw, navel en huid van de balzak). De prijzen? Na de piercing ben je zo'n 25 tot 50 euro lichter.17
Vroeger maakten de vrouwen hun gezichten op. Daarna schreef de mode voor dat je juist zo natuurlijk mogelijk eruit moest zien. Nu is piercing een trend. Waar ligt de grens voor het doorbreken van taboes? Vallen we straks pas op door onszelf met rinkelende belletjes te behangen? Hoe ver verleggen we de pijngrens om er speciaal uit te zien en hoeveel kosten en vooral gezondheidsrisico's nemen we dan op de koop toe? Wellicht val je straks juist op door geen enkele lichaamsversiering. Het lichaam heeft toch al een natuurlijke schoonheid?
4. Risico's van piercings
4.1 infecties
Het doorboren moet uiteraard strikt steriel gebeuren. AIDS en hepatitis-B18 liggen, net als bij tatoeage ook hier op de loer. Bedenk dat de piercers geen chirurgen zijn. Medische experts schrijven in het Infectieziekten Bulletin, een uitgave van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), dat zeker mensen met een hartaandoening ontraden moet worden een piercing te laten zetten. Zo werd een dertigjarige vrouw door een (tong)piercing met de streptokokbacterie geïnfecteerd die via de bloedbaan bij haar hart terecht kwam. Met spoed moest ze daardoor haar hartklep laten vervangen.19 De ernst van deze risico's is later bevestigd: de hartspecialisten dr. M.W. Freund, drs. G.G. van Iperen en dr. J.L.M. Strengers (hoofd afdeling kindercardiologie) van het Wilhelmina kinderziekenhuis in Utrecht uitten hun ernstige zorgen in het Nederlandse artsenblad Medisch Contact over het toenemend aantal jonge hartpatiënten met een piercing of een tatoeage. De lichaamsversieringen blijken het risico op hartbedreigende bacteriële infecties bij kinderen en jongeren met een aangeboren hartprobleem aanzienlijk te verhogen. De kleine wondjes die ontstaan bij het aanbrengen van een tatoeage of een piercing hebben lange tijd nodig om volledig te genezen en vormen dan een ‘uitstekende’ toegangspoort voor bacteriële ziekteverwekkers als stafylokokken en streptokokken.20
Piercing is natuurlijk best pijnlijk, temeer omdat er geen verdoving wordt toegepast, tenzij een medicus dit doet. Maar wettelijk mag hij dat namelijk alleen doen, en daar zijn goede redenen voor.21 Na doorboring wordt een metalen (van chirurgisch staal of goud, geen zilver, want dat veroorzaakt allergie) voorwerp, sieraad als ring of ketting aangebracht. De doorboorde lichaamsdelen genezen moeizaam en zijn lange tijd vatbaar voor infecties.22 Daarbij moeten we denken aan minimaal drie weken voor een oor tot maximaal negen maanden voor een navel. Een onderzoek van de GG & GD van Amsterdam heeft aangetoond, dat tientallen gevallen van ernstige ontsteking na piercing bij de huisartsen werden gemeld. Het metaal van een lippiercing kan ervoor zorgen dat het tandvlees zich terugtrekt, wat weer kan leiden tot het verlies van (meestal voor)tanden. Dit is een onomkeerbaar proces. Schoonhouden wordt bemoeilijkt en de kans op tandvleesziekten wordt verhoogd.[23] Het Openbaar Ministerie vraagt zich af of mensen zich altijd wel vrijwillig laten piercen.
4.2 Beschadiging en allergie
Tongpiercings kunnen grote schade aanrichten aan het gebit, want de metalen staafjes en balletjes tasten het glazuur van de tanden aan en slaan ook stukjes af van de tanden en kiezen. Glazuur dat eenmaal weg is, komt nooit meer terug. Bovendien zorgen ze voor bacterieophoping en schimmelinfecties.24 De mondholte van een 25-jarige vrouw was door een allergische reactie zo sterk opgezwollen dat ze niet meer kon slikken. Om verstikking te voorkomen moet dan onmiddellijk ingegrepen worden. Door een tongpiercing kan hetzelfde effect ontstaan als bij een wespensteek in de mond.25
Het aantal jongeren met deze mondversieringen is sinds 2003 sterk toegenomen. Naast gebitsproblemen als tandfracturen, tandslijtage en terugtrekkend tandvlees, kunnen piercings ook allergische reacties veroorzaken of infecties. Via de bloedbaan kunnen de bacteriën bij het hart terechtkomen en in het hart of op de hartkleppen zorgen voor een ernstige infectie. Tongpiercings kunnen ook ingroeien in het weefsel of in de keel schieten waardoor iemand kan stikken. De herstelwerkzaamheden aan het gebit door de tandarts kosten de zorgverzekeraars veel geld.26 Zou voorkomen ook hier niet beter zijn dan genezen?!
Uitzonderlijk maar niet onmogelijk, is het dat iemand door de piercing blijft haken met alle pijnlijke gevolgen van dien. Zo heeft een 15-jarige meisje anderhalf uur lang in een zwembad vastgezeten, omdat haar navelpiercing vast kwam te zitten in een rooster in een wand van dat zwembad. Uiteindelijk is ze met veel moeite door de brandweer bevrijd.27 In verband met de eigen veiligheid wordt niet alleen in de sport, maar ook in fabrieken, bij machines zoals lopende banden, het dragen van sieraden niet voor niets afgeraden of zelfs verboden.
4.3 Problemen bij tepelpiercings en borstvoeding
Tepelpiercings vragen geduld en zijn niet zonder risico. Tepelpiercings kunnen een jaar nodig hebben om volledig te genezen, met infecties en afstotingen als meest voorkomende problemen. Het is belangrijk om direct naar een arts te gaan als een van deze problemen zich voordoet. Herhaaldelijk op dezelfde plek piercings laten plaatsen kan littekenweefsel veroorzaken, wat melkkanalen kan blokkeren. Recent onderzoek wijst erop dat sommige vrouwen met tepelpiercings een verminderde melkproductie hadden, mogelijk door geblokkeerde melkkanalen. Vaak merken moeders dat er melk lekt uit de plek waar zij een sieraad verwijderen voor een voeding. Dit kan problemen geven als de melkstroom te snel is voor je baby om te verwerken. Wees alert op stuwing en let op verstoppingen of borstontsteking, wat verergerd kan worden door tepelpiercings. Het is aan te raden de piercing voor elke voeding te verwijderen, om verstikkingsgevaar voor een baby te voorkomen. Wel voeden sommige vrouwen met een flexibele staaf van teflon. Het verwijderen van de piercing tijdens de voeding vermindert ook het risico op aanlegproblemen, verwonding in het mondje en het doorgeven van bacteriën via het sieraad aan de baby.28
5. Piercings niet voor minderjarigen
Sommige piercers laten hun cliënt trouwens een verklaring ondertekenen, die de piercer van alle verantwoordelijkheid moet vrijwaren.29 Het kan namelijk gebeuren dat iemand in een aangeschoten bui door bier of drugs op een popfestival zich in een opwelling laat doorboren.30
Destijds minister Hoogervorst van Volksgezondheid was dan ook niet zonder reden bereid wettelijke leeftijdsgrenzen voor piercings en tatoeages in te stellen. Hij wilde met destijds collega Donner van Justitie de kwestie bespreken, maar wilde een uitzondering maken voor gaatjes in oorlellen. Een Kamermeerderheid wilde wel leeftijdsgrenzen, maar was verdeeld over de vraag welke leeftijden moeten gelden.31 Eerder wilde minister Hoogervorst nog geen verbod voor piercings en tatoeages voor kinderen onder de 16 jaar.32 Ministers van volksgezondheid en justitie zien bij nader inzien toch niets in het strafbaar stellen van piercings of tatoeages bij kinderen onder de zestien. Daarvoor voeren zij vier redenen aan: de politie heeft geen tijd om te controleren, het openbaar ministerie heeft prioriteiten elders liggen, de samenleving heeft afwijkende opvattingen over dergelijke ingrepen, en door het strafbaar stellen ontstaat het risico van een illegale markt. De VVD noemt dit drogredenen.33 Inmiddels is de warenwet nu toch zo gewijzigd, dat voor tatoeage- en piercingshops het absoluut verboden is om kinderen onder de 12 jaar te tatoeëren of een piercing te geven. Alleen oorbelletjes zijn toegestaan. Boven de 16 zijn kinderen vrij om te beslissen. Kinderen tussen de 12 en 16 moeten een vader of moeder meenemen, anders is een tattoo of piercing niet toegestaan.34
6. Doel van piercings
Volgens de eigenaresse van de piercing-shop Body Manipulations Esther Sanalda, is piercing de ultieme uiting van individualiteit en weerbaarheid. De gepiercete mens benadrukt het leven in eigen hand te hebben, ook al haalt men zich daarbij nog steeds veel ellende op de hals.35 Het piercen deelt met tatoeëren het aspect van zelfbeschikking en het rituele karakter, al is de piercing minder permanent van aard. Wie een neusknop of navelring verwijdert, blijft hoogstens met een klein gaatje zitten. Sommigen doen het om zich tegen iets of iemand af te zetten. Anderen willen het lichaam versieren zoals de natuurvolken, of proberen hun seksleven te stimuleren. Maar nu piercings zo algemeen zijn geworden, zijn deze niet langer symbool voor het zich afzetten tegen, maar het zich conformeren aan een groep (bijvoorbeeld punkers, skaters, Hells Angels en gothics) geworden. Volgens de samensteller van de expositie De versierde mens, de historie van het prikken en pluggen, Bert Sliggers, in Teylers Museum te Haarlem, is de jeugdcultuur van nu pas echt beïnvloed door het gedrag van supermodellen en popartiesten van het eind van de jaren 80, begin jaren 90.36 Sferen, waar tatoeage en piercing thuis horen zijn de ’houseparty's’. Volgens de flyers (uitnodigingsfolders) kan het niet grof, schokkend genoeg eraan toe gaan. Zelfs de duivel en zijn hel worden erbij gehaald en gepropageerd. Daar voelt een christen zich toch niet thuis?!
Piercing is een modetrend, voornamelijk decoratief van aard en zou het erotisch genot opvoeren. Piercing ligt dicht bij 'sadomasochisme', dat is geslachtslust gekenmerkt door sadisme37 en masochisme.38 Dat hier geen sprake is van tedere liefde, maar van egoïstische zelfbevrediging is duidelijk. Cosmetische en commerciële doelen gaan bij piercing hand in hand. Deze 'body-manipulations' zijn vrij prijzig, maar dat is voor de moderne westerse mens meestal geen probleem. Het blijkt dus een welvaartssymptoom te zijn. In Zweden zijn speciale piercingwinkels die microchips implanteren bij treinreizigers. Je kunt geïnjecteerd worden met elektronica ter grootte van een graankorrel. Daardoor gaan deuren voor je open en kun je je identificeren bijvoorbeeld bij een kopieerapparaat.39 Ideaal toch? Ook deze ontwikkeling brengt ons een stap dichter bij de realisatie van het voorspelde merkteken op rechterhand en voorhoofd. Niemand zal kunnen kopen en verkopen dan wie het merkteken, de naam van het beest heeft (Openb. 13: 16, 17).
Mag de politie zelf wel piercings en tatoeages zichtbaar dragen? Destijds LPF-kamerlid Eerdmans pleitte voor een beschavingsoffensief bij de politie en verwijst naar het korps Amsterdam-Amstelland, waar korpschef Welting piercings, oorbellen voor mannen en zichtbare tatoeages in de ban had gedaan. Reden van het groeiende geweld tegen politieagenten was volgens de LPF'er niet alleen de toenemende agressiviteit van burgers, maar ook de uitstraling van Nederlandse agenten. Een zichtbare neutraliteit helpt bij de geloofwaardigheid van het blauw op straat en in de maatschappij.
7. Piercing bezien vanuit christelijk perspectief
"Want het woord Gods is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard en het dringt door, zó diep dat het vaneenscheidt (piercing!) ziel en geest, gewrichten en merg, en het schift overleggingen en gedachten van de harten ..." 40 (Hebr. 4: 12). Uiteraard is hier de letterlijke betekenis gebruikt en niet de versiering of verminking. Vinden we in Gods Woord wel iets van deze figuurlijk betekenis? In Ex. 21: 5, 6 (vgl. Deut. 15: 16, 17) staat:
"Maar indien de slaaf nadrukkelijk zegt: Ik heb mijn heer, mijn vrouw en mijn kinderen lief (deze zijn nl. eigendom van zijn heer), ik wil niet als vrij man weggaan, dan zal zijn heer hem bij de goden (dat zijn rechters en getuigen) brengen, hij zal hem bij de deur of de deurpost brengen, en zijn heer zal zijn oor met een priem doorboren en hij zal hem voor altijd dienen".
Het oormerk diende dus als teken dat deze slaaf vrij had kunnen zijn, maar ervoor koos zijn heer te blijven dienen. De slaaf bleef zo, als het ware, levenslang aan het huis vastzitten. Dit oormerk was dus een teken van privé-bezit. Te denken valt aan een gat in het oor zonder voorwerp erin. Dit is dus niet hetzelfde als de moderne piercing. Oor- en neusringen komen we al in Oude Testament tegen: Gen. 24: 47, 35: 4 (als amulet), Ex. 32: 2, 3 (ook de jongens droegen oorringen!, hier als offer voor het gouden kalf), Ex. 35: 22 (als offer voor de tabernakel), Num. 31: 50, Richt. 8: 24-26 en Jes. 3: 16-23. De neusring werd door de vrouwen in de rechter neusvleugel gedragen, zodat de ring over de mond hing en moest worden opgetild bij het nuttigen van voedsel. Ook nu blijkt er dus weer niets nieuws onder de zon te zijn. God Zelf schonk aan zijn (symbolische) vrouw (Jeruzalem) een neus- en oorring: Eze. 16: 12! Hiermee blijkt het dragen van deze sieraden gesanctioneerd. Al voor de vierde eeuw voor Christus vertoonden Griekse standbeelden geperforeerde oorlellen, waardoor de oorringen gehangen werden. Maar niet alleen als sieraden werden ringen gebruikt: gevangenen werden als gevaarlijke dieren weggevoerd aan touwen, die bevestigd waren aan ringen of haken die door neus of kin waren geboord (Jes. 37: 29, Eze. 19: 4, 9 29: 4 (vishaak) 38: 4). Hier is dus bepaald geen sprake van versiering maar van de bedoeling om mensen in toom te houden.
In het Nieuwe Testament komen we aanmerkelijk minder sieraden tegen. Wel noemt Petrus dit voor de vrouwen: "Uw sieraad zij niet uitwendig: het vlechten van haar, het om (niet: in)hangen van goud of het dragen van gewaden, maar de verborgen mens van uw hart, met de onvergankelijke (tooi) van een zachtmoedige en stille geest, die kostbaar is in het oog van God" (1 Petr. 3: 3,4, vgl. 1 Tim. 2: 9). Met andere woorden: pronk niet zo met je buitenkant; is je binnenkant wel schitterend? Je uiterlijk is een weerspiegeling van je innerlijk.
"Als een gouden ring in een varkenssnuit, is een schone vrouw zonder verstand" (Spr. 11: 22). Waarschijnlijk waren de mannen ook in die cultuur niet zo 'versierd' als de vrouwen.
Waarom wil iemand per sé piercing? Wat zijn je motieven? Moet je echt met de modetrends mee? Choqueren? Provoceren? Schreeuwen om aandacht en acceptatie? Zelfhaat? Om de kick? Denk dan ook aan de komende kater, de risico's. Om je leegte te vullen? Weet je niet dat het lichaam van een christen de tempel van de Heilige Geest is (1 Kor. 6: 19)? Wie is de 'huisbaas'? Die tempel onderging ook niet allerlei vreemde, bizarre decoraties door erin te boren. Bij piercing hoort een prikkelende pijn en nieuwe sensatie van de lichaamsvreemde voorwerpen. Genieten van pijn? Infectie en uitscheuren zijn niet denkbeeldig. Door deze stoerheid is men kwetsbaar. Piercen betekent ook pijn lijden. Sommige mensen doen dat voor de kick na het prikken, een soort overgave aan pijn, of - tijdens het spelen met ringen, kettingen en andere attributen voor het genot van de partner.41 Welk signaal geef je af als je je lichaam zo toetakelt? Wat wil je communiceren? Wat is je diepste motivatie om een piercing te laten zetten? Heb je het al aan God Zelf gevraagd? Wil je in deze als minderjarige ook je ouders gehoorzamen? Wat wil ik dat anderen hierdoor (niet) denken? Doe ik het puur om de versiering? Of om te provoceren? Heb ik die piercing nodig om mezelf te kunnen zijn? Getuige de vingerafdruk of dermatoglief is elk mens qua lichaam toch al uniek. Gelukkig hoeven we onze uniciteit en waarde niet met bizarre capriolen te bewijzen. Verheerlijk God met je lichaam, doe alles ter ere van God en geef geen aanstoot. Doe je best om bescheiden te zijn in de manier waarop je je presenteert.42 43
Net zomin als bij tatoeage mag piercing een te groot accent krijgen. Immers: beter langharig dan kortzichtig. Het is zo makkelijk om iemand te (ver)oordelen om zijn uiterlijk, terwijl we niets of te weinig weten over wat hem of haar ten diepste, innerlijk beweegt. Laten we twee oren en één mond gebruiken. Het al dan niet hebben van een piercing of tatoeage is echt niet bepalend voor een plaats in de hemel. Deze twee omstreden lichaamsuitingen mogen geen 'sjibbolet' zijn of worden.44 Er ligt een spanning tussen de christelijke vrijheid en geen aanstoot geven. Het blijft gaan om het geloof in de Verlosser Here Jezus. Elk oog zal Hem zien, ook zij die Hem hebben doorstoken ('piercete'!); en alle stammen der aarde zullen over Hem weeklagen" (Openb. 1: 7).
8. Tenslotte? Wat volgt op ordinaire piercings?
En als u denkt dat met deze laatste rage de mens wel uitgeraasd zou zijn, hebt u het mis.45
Het blijkt nog extremer te kunnen. Bij een korsetpiercing worden twee rijen ringetjes (meestal op de rug) in het lichaam gebracht, waartussen een lint of ketting wordt geweven als in de vorm van een korset. In verband met onder andere infectiegevaar is deze vorm van piercen vaak tijdelijk. Verder bestaat er een piercing in je kin waardoor een groot gat ontstaat, de zogenaamde 'hole in chin-piercing'. In dat gat in de kin (maar wang kan ook) wordt een doorschijnend plaatje geplaatst waardoor je de tanden kunt zien. En zonder dat plaatje kun je door je wang je tong steken. Dankzij bekijks van fans of reacties vol afgrijzen krijg je tenminste aandacht.
Natuurlijk kun je ook een gat van 10 mm met een scalpel in je wang laten maken, daar een ring in plaatsen en deze ring telkens vervangen door een grotere totdat de gewenste grootte is bereikt. Dit kan wel gaan tot 3,6 cm, waarin een 'cheek-plug' wordt geplaatst om wel normaal te kunnen eten en drinken. Ook dit is niet ongevaarlijk bijvoorbeeld in verband met de afvoer van speeksel. Doel is om te laten zien dat je echt anders bent. Het opzettelijk veroorzaken van littekenweefsel en brandwonden in bepaalde vormen is ook een techniek om jezelf als solist te profileren.
Rob en Marjolein van Rijn, eigenaars van de eerste piercingshop in Haarlem, waren al verslaafd aan piercings en tatoeages toen ze zagen dat je je ook aan vleeshaken kunt laten ophangen. 'Body suspension' is je lichaam aan de gepiercete huid omhoog laten takelen. Het is een soort circusact. De touwen waaraan de trapezewerkers door de lucht zwaaien, zijn bevestigd aan haken die door de huid geslagen zijn. Natuurlijk doet dat pijn, maar als je eenmaal hangt, maakt je lichaam adrenaline en endorfine aan die je de pijn doet vergeten en je high maakt, zoals bij extreme sporten. Die verkregen euforie kan wel drie dagen duren, 'maar als het mode wordt haak ik af'.46 Dit echtpaar van Rijn had nooit gedacht zichzelf aan vleeshaken zou laten ophangen, maar ze organiseren nu zelf 'hangdagen' en geven colleges over pijnbeleving. Zoals gezegd werken deze 'lichaamsversieringen' verslavend, komt van het een het ander en vooral meer. Pijn, kosten en zelfverminking doen er dan steeds minder toe, integendeel. Wat is de volgende stap? Je met messen en zwaarden laten doorsteken, zoals bij Mirin Dajo?47 Totdat het toch fataal afloopt… Dan valt het masker van de duivel, de 'mensenmoorder van het begin', af.48 Leiden 'lichaamsversieringen' tot zelfverminking tot zelfdestructie?
Deze om aandacht smekende en naar een kick zoekende en letterlijke 'hangjongeren' zijn toch meelijwekkend. De mens zonder God wil telkens een nieuwe sensatie, een hardere schok.
Maar piercing is als het drinken van zout water: het kan je dorst nooit lessen, sterker: je krijgt alleen maar meer dorst. De mens is van nature leeg en probeert het vacuüm op bizarre en riskante wijze te vullen. Ligt je waarde en voldoening niet in de Here Jezus Christus dan blijf je zoeken om de innerlijke leegte vullen. Tot hoever wil je gaan, hoeveel risico's neem je, waar leg je de grens? Moet er eerst bloed vloeien? Ja! Christus werd aan het kruis doorboord en zijn bloed werd vergoten ter verzoening tussen God en mensen. Als we op Hem ons vertrouwen stellen, wordt het zinloze vacuüm waarmee elk mens geboren wordt, volledig opgevuld. Dit geeft echte vrede en zin.
What would Jesus do?
update juli 2020
GERAADPLEEGDE LITERATUUR:
S. Barabas, Earring, the Zondervan Pictorial Encyclopedia of the Bible, volume 2 (Grand Rapids: Regency Reference Library, 1976) p.177
G. Fohrer, Ring, Bijbels/ historisch woordenboek, deel IV, (Utrecht/Antwerpen: Het Spectrum, Aula 394, 1969) p.287
prof.dr. W.H. Gispen, e.a. Bijbelse Encyclopedie, tweede deel (Kampen: Kok, 1975) p.202
Noten:
1. Een klein ringetje door de nagelrand plaatsen, daar kunnen dan allerlei sieraden aan worden gehangen: hartjes, lieveheersbeestjes, belletjes. Er kunnen ook figuurtjes op de nagels geplakt worden zoals nepdiamantjes, en sterretjes. Voor mensen in het uitgaansleven is geen versiering te gek. De nagelpiercing is uit te breiden met een kettinkje dat verbonden wordt met een ring aan de vinger. En die ring kan ook weer met een ketting worden vastgemaakt. De nagels kunnen natuurlijk wel scheuren als je ergens achter blijft haken. Een variant op de neusbel Nagelpiercing, Simone Barneveld, NRC Handelsblad, 4-2-1999
2. Implantations of implants: via een holle naald worden staafjes metaal (24-karaat goud en een kwart procent titaan) onder de huid aangebracht, wat zo'n 750 gulden (ongeveer €375) moet kosten. Edelmetaal onder de huid, implants nieuwe trend lichaamsversiering, Robert Haagsma, Algemeen Dagblad, 30-7-1998
3. Pocketing is een Canadese uitvinding, waarbij metalen staafjes op of zelfs onder de huid worden aangebracht. Een piercinkje past iedereen, Sarah-Mie Luyckx, Trouw, 7-3-1998
4. Stampling: nietjes laten aanbrengen in de huid van arm of been. Hierbij kun je elke willekeurige vorm kiezen en als je de nietjes lang genoeg laat zitten wordt het een tatoeage. Piercing: eeuwenoud verschijnsel, Anke Sprakel, Metro, 23-1-2002
5. Scarification is het aanbrengen van blijvende littekens in de huid door middel van branden van een laserstraal. Met een 'implant' het nieuwe millennium in, Machteld Leistra, Utrechts Nieuwsblad, 18-12-1999 Sacrification [sic] is het bewust aanbrengen van brandwonden. Een piercinkje past iedereen, Sarah-Mie Luyckx, Trouw, 7-3-1998
6. Aanbrengen van een kristalletje, zilver of goud op en tand. Tanden versieren, Haarlems Dagblad, 17-7-2000
7. De gesplitste tong vertoont dan gelijkenis met die van een slang of hagedis. Dit zou niet alleen een esthetische ingreep zijn, maar ook extra sensuele prikkels opleveren. Risico’s van infectie en een permanent spraakgebrek komen er gratis bij. .. Verbod geëist op het splitsen van de tong, Algemeen Dagblad, 17-5-2003
8. Levend korset toonde Björk in haar videoclip: twee rijen ringen in haar rug met een lint er door getrokken Prikken en pluggen, Annemart van Rhee, Algemeen Dagblad, 20-2-2003
9. Alex van der Hulst, Tatoeages zijn mainstream. Amputeer eens een vinger, NRC.Next, 25-3-2015, n.a.v. de tentoonstelling Body Art in het Tropenmuseum te Amsterdam.
10. Leuk, een staafje door je tepel ,'Van bezoek aan tandarts heb je meer last', Teije Brandsma, Vrij Nederland, 17-4-1993
11. Piercings zijn hip, maar een eeuwenoud gebruik, John Maes, V!ta, 20-3-2002
12. Piercings in de dark room, Pauze magazine no. 6, maart 2003
13. Body-piercer lonkt naar Utrecht 'Moderne medicijnman' wil eigen winkel en tijdschrift, Maarten Venderbosch, Vrij Nederland, 29-8-1995
14. Pa, mag ik een brandmerk, John Hoogerwaard, Trouw, de Verdieping, 9-8-1999
15. Ligstoel klaar voor ring door elk lichaamsdeel, Helen navel kost negen maanden, Frans Bosman, Het Parool, 17-4-1993
16. De verwoestende werking van de tongpiercing, Afra Botman, Trouw, 26-4-2003
17. Grote gevaren aan bodypiercing, Teije Brandsma, Friesch Dagblad, 20-9-1993; Marc van den Eerenbeemt, 'Piercers' werken aan het hele lijf, de Volkskrant, 7-11-1994
18. Kans op hepatitis zwaar onderschat, Haarlems Dagblad, 22-5-2000
19. Een tongpiercing is slecht voor je hart, Nederlands Dagblad 12-7-2007; Piercing verwoest hartklep, Nederlands Dagblad 20-3-2008
20. René Steenhorst, Alarm om tattoo kinderen Risico infecties bij hartproblemen aanzienlijk hoger, de Telegraaf 19-7-2008.
21. Piercing: met of zonder verdoving, meneer?, Algemeen Dagblad, 19-12-1995
22. Eén op de vijf New Yorkse studenten lijden aan infecties en bloedingen door piercings, volgens onderzoekers van de Pace Universiteit in Pleasantville. Een op de vijf heeft infectie door piercing, Sp!ts, 9-1-2002 en Piercing doet heel lang pijn, de Volkskrant, 9-1-2002. Dr. Lester Mayers, waarschuwt tegen een vreselijk bloemkooloor, een gevolg van piercings door het kraakbeen van het oor. Verder stelt hij in een vaktijdschrift: 'Deze morbide hobby trekt een zware wissel op ons zorgstelsel'.
23. Nav onderzoek van de universiteit van het Amerikaanse Ohio en waarschuwingen van de Britse tandartsenorganisatie. Lippiercing slecht voor tandvlees, Sp!ts, 30-3-2005
24. Tongpiercing verwoestend voor gebit, BN / De Stem, 29-1-2005
25 Let op met tongpiercing Tandartsen waarschuwen voor "zelfde effect als bij een wespensteek" . Sylvie D'HOORE, Het Nieuwsblad - De Gentenaar - 't Stad, 23-7-1999
26. Signalement Mondzorg 2011 van het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) aan minister Edith Schippers van Volksgezondheid. Floor Ligtvoet, Tong- en lippiercings gevaarlijk voor gebit, Nederlands Dagblad, 31-8-2011
27. Meisje met piercing vast in zwembad, Nederlands Dagblad, 16-8-2009
28. https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/67-piercings-en-tatoeages
29. GG & GD hoopt dat 'piercing' niet populair wordt, Raymond van den Boogaard, NRC, 14-4-1993
30. Helemaal jezelf zijn met ringen en staafjes, Jan Haerynck, de Volkskrant, 27-9-1996
31. Leeftijdsgrenzen voor piercings, Reformatorisch Dagblad, 20-4-2006
32. Verbod op piercing bij jongere van de baan, Sp!ts, 7-12-2005
33. Tatoeage bij kind toch niet strafbaar, Reformatorisch Dagblad, 13-5-2006
34. Verbod op tattoo en piercing bij kinderen, Reformatorisch Dagblad, 28-6-2006
35. Marc van den Eerenbeemt, 'Piercers' werken aan het hele lijf, de Volkskrant, 7-11-1994
36. Prikken en pluggen, Annemart van Rhee, Algemeen Dagblad, 20-2-2003
37. Het voorwerp van begeerte voor en gedurende de bevrediging te pijnigen.
38 Psychische gesteldheid, waarbij het ondergaan van vernedering en lichamelijke mishandeling een noodzakelijk middel is tot seksuele bevrediging.
39. Eric van den Outenaar, Zweedse proef: inchecken via chip onder huid, Nederlands Dagblad, 19-6-2017
40. For the word of God is quick, and powerful, and sharper than any two-edged sword, piercing even to the dividing asunder of soul and spirit, and of the joints and marrow, and is a discerner of the thoughts and intents of the heart. R.S.V.: 'Piercing' ook in de King James Version, New American Standard Bible, enz.
41. Vooral een staafje in de tong is heel spannend -Body piercing: verminking of versiering?, Renée Lamberts Opzij, juni 1993
42. 1Cor.6:20, 10:31-33, 1Tim.2:9
43. Piercings, Ronduit Insite, sept. 2004
44. Herkenningswoord uit Richt.12:4-6, betekent nu: uiting, waardoor een bepaalde overtuiging of hoedanigheid valt af te leiden .
45. Wie denkt dat met 't bodypiercen het einde wel in zicht is heeft het mis: na het prikken komt 't branden en snijden, Jerry Goossens, Trouw, 2-7-1994
46. Brigit Kooijman, 'Zijn tongsplitsing vond ik wel moeilijk', NRC.Next, 23-1-2017 Dutch Body Art Suspension Team
47. Mirin Dajo ('Mirin' is Esperanto voor 'wonder', pseudoniem voor Arnold Gerrit Henskes, 1912-1948), was een Nederlandse spiritualist. Hij zag zichzelf niet als fakir, maar als profeet voor de vrede. Hij verkreeg vooral bekendheid door zijn optredens, waarbij hij zijn lichaam liet doorboren met allerhande voorwerpen, zoals messen en degens, klaarblijkelijk zonder hierbij lichamelijk letsel op te lopen. Hiermee verbaasde hij de medische gemeenschap van die tijd. Zijn spirituele gedachtengoed vond in die tijd geen ingang. Op 11 mei 1949 at hij een stalen naald, die twee dagen later chirurgisch werd verwijderd. Tien dagen daarna lag hij in een tranceachtige toestand op zijn bed, en stierf drie dagen daarna. Volgens autopsie was hij gestorven aan aortadissectie. https://nl.wikipedia.org/wiki/Mirin_Dajo
48. Joh.8:44
Niets uit deze brochure mag worden zonder uitdrukkelijke toestemming van de stichting en de auteur/vertaler worden overgenomen, gekopieerd of gebruikt worden. Uiteraard mag volgens de gangbare regels van bronvermelding er wel naar verwezen worden in andere publicaties. Neem bij twijfel eerst contact met ons op via het contactformulier.